Fake carriers op digitale vrachtmarktplaatsen

NL

Export icon
Collapse icon
Expand icon

Fake carriers op digitale vrachtmarktplaatsen

StatusPubliek toegankelijk
MakerLars Merkus

In de sector van transport en logistiek hebben digitale marktplaatsen in de afgelopen jaren een nieuwe snelle manier geïntroduceerd om verladers en vervoerders met elkaar in contact te brengen. Deze online platforms bieden een snelle match tussen vraag en aanbod in de sector, wat in de markt van nu onmisbaar lijkt. Door de vracht te kunnen aanbieden op platforms als Timocom, Teleroute en Trans.eu kunnen routes worden geoptimaliseerd, kan vracht in drukke tijden snel worden vervoerd en kunnen kosten worden bespaard. Die digitale vooruitgang heeft ook een keerzijde: de opkomst van zogenaamde ‘fake carriers’.

Fake carriers zijn frauduleuze vervoerders die zich voordoen als legitieme transportbedrijven. Ze maken misbruik van de infrastructuur op de online vrachtmarktplaatsen. Ze registeren zich bijvoorbeeld met vervalste documenten en identiteiten om zo als betrouwbare vervoerder over te komen. Zodra ze een opdracht voor transport weten te verkrijgen, halen ze de lading op waarbij ze de bedoelde eindbestemming van de vracht nooit bereiken. Dat resulteert in grote financiële verliezen voor de ladingeigenaar en daarnaast tast het ook de reputatie van- en het vertrouwen in de vrachtmarktplaatsen en de verladers aan. Het reikt dus verder dan alleen maar financiële schade. Het verhoogde wantrouwen richting de digitale platforms maakt ook dat verzekeraars terughoudend zijn in het verzekeren van ladingen die online worden aangeboden. Dat terwijl de platforms geregeld ook al securitymaatregelen treffen. 

Toch lijken de platformen essentieel om vraag en aanbod op de transportmarkt efficiënt met elkaar te verbinden, waardoor het dus belangrijk is om de verlader en ladingeigenaren weerbaar te maken tegen het opduiken van deze fake carriers. Vooral in aanloop naar drukke periodes, zoals de feestdagen, nemen de incidenten toe. De werkwijze van deze oplichters verschilt en is geraffineerd. Ze creëren bijvoorbeeld een nepidentiteit met valse kentekenplaten, verzekeringsdocumenten en identiteitsdocumenten. Ze maken scoutaccounts op de platforms of gebruiken werknemers in legitieme bedrijven om ladingen door te sturen. Soms werken ze dan om de platformen heen en nemen contact op met de aanbieder waarbij ze zich voordoen als een ander bedrijf. Soms zijn er zelfs bedrijfsovernames waardoor ze een window hebben met een vertrouwd account op een van de platforms.

Om deze problematiek effectief aan te pakken, is het essentieel om de modus operandi van fake carriers grondig te begrijpen. Door het in kaart brengen van hun werkwijze kunnen gerichte barrières worden opgeworpen om dergelijke fraude te voorkomen.

KLIK HIER VOOR EEN CLICKABLE PDF VERSIE VAN HET MODEL

Lees beschrijving
Verberg beschrijving
Voorbereiden
Diensten aanbieden
Goederen ophalen
Goederen vervoeren en opslaan
Gelegenheden

Toezicht (gebrek aan)

Kleine vervoerders huren regelmatig voertuigen/vrachtwagens en verhuurders geven deze voertuigen te snel en te makkelijk mee

Financieel

Eigenaren van kleine transportbedrijven die in financiële problemen verkeren zijn beïnvloedbaar voor overname door criminelen

Administratief

De bedrijfsinformatie en documenten zoals de verzekeringspolis en transportvergunningen zijn beschikbaar op het platform en zijn makkelijk te downloaden
Platforms kunnen de documenten van Nederlandse vervoerders (met name de verzekeringspolis) niet makkelijk digitaal checken op echtheid
Bekende laad- en losadressen maken het mogelijk om van tevoren een idee te hebben over de vracht die wordt gereden
Bij niet-Nederlandse vervoerders zijn documenten en feiten lastig te controleren op echtheid

Logistiek

Druk bij verladers om alles zo snel mogelijk te doen voor een zo laag mogelijke prijs
In drukke periodes is er erg veel vraag naar vervoerders

Corruptie

De mogelijkheid om gebruik te maken van een malafide medewerker in bestaande grote transportbedrijven

Toezicht (gebrek aan)

Gebrek aan zorgvuldigheid bij de aanbieder van de lading door hoge tijdsdruk in de sector
Domeinnamen als Gmail of Hotmail zijn praktisch niet te identificeren
Vertrouwen in bestaande relaties maakt het bij bedrijfsovername mogelijk dit te misbruiken door de fake carrier

Administratief

Documenten (met name de verzekeringspolis) kunnen niet makkelijk digitaal gecheckt worden op echtheid door de aanbieder van de vracht

Toezicht (gebrek aan)

Het ontbreken van procedures bij de verlader en/of vervoerder om de legitimiteit van een bedrijf of in dit geval fake carrier na te gaan
Vanwege de AVG durven vervoerders vaak geen identiteitscontrole te doen
Een universeel identificatiesysteem wat door alle verladers/vervoerders wordt gebruikt ontbreekt
Publieke controlemogelijkheden voor chauffeurs en bedrijven ontbreken
Technische security maatregelen ontbreken

Logistiek

Er is een algemeen gebrek aan zorgvuldigheid in de sector, omdat alles zo snel en efficiënt mogelijk moet
Verchartering in de logistieke sector

Juridisch

Het (juridische) belang van de tussenpartijen (expediteurs en verladers) om de lading veilig te houden ontbreekt

Informatie (gebrek aan)

Gebrek aan kennis bij vervoerders en verladers over fake carriers
Als bedrijven twijfelen over de legitimiteit van een vervoerder op het moment dat ze goederen komen ophalen, weten ze niet waar ze het moeten melden of waar ze informatie kunnen krijgen.
De taalbarrière tussen verlader en vervoerder creëert soms verwarring bij de balie

Toezicht (gebrek aan)

Er is geen zicht op de lading als deze is meegegeven
Chauffeurs kunnen niet controleren of het klopt als het losadres verandert

Logistiek

De verlooptijd tussen het ophalen en lossen is vaak lang, omdat de transporten internationaal zijn
Het gigantische aantal transportbewegingen per dag in Nederland maakt dat algemene maatregelen op het gehele vervoer een grote uitdaging is
Het ontbreken van grenscontroles en de ideale ligging van Nederland voor transportbewegingen

Juridisch

De jurisdictie van de Nederlandse politie loopt tot de grens
Signalen

Afwijkend/onlogisch gedrag

Ander gedrag vertonen op het platform; andere communicatiestijl of taal
Veel meer ladingen zoeken dan normaal gesproken relevant is voor een kleine vervoerder

Administratief

Het gebruik van andere ip-adressen dan normaal gesproken
Afwijkend e-mailadres bij registratie dan wordt gebruikt bij het ‘echte’ bedrijf
Het bedrijf is telefonisch niet bereikbaar

Afwijkend/onlogisch gedrag

De vervoerder neemt contact op buiten het platform om
Snelle vragen over wat voor goederen er vervoerd moeten worden
Geen onderhandelingen over de prijs of de vervoerder gaat erg snel akkoord

Administratief

Afwijkingen in de domeinnaam van de contactpersoon
Afwijkingen in documenten (pdf van een verzekeringspolis bijvoorbeeld op een bepaalde datum opgemaakt en later aangepast)
De vervoerder is telefonisch niet bereikbaar

Financieel

De prijs die wordt aangeboden door de vervoerder is te laag in verhouding met de marktprijzen

Afwijkend/onlogisch gedrag

De chauffeur probeert zijn/haar identiteit te verhullen
Afwijkend gedrag van chauffeurs waarbij het lijkt dat ze geen ervaring hebben

Administratief

Kentekenplaten zijn niet van het voertuig zelf, maar bijvoorbeeld van een auto
Valse identiteitsbewijzen
Voor chauffeurs als onderaannemers: bij het laadadres wordt de vrachtbrief opgemaakt, maar het losadres wijkt af van het losadres op de vrachtbrief
Verandering van het kenteken t.o.v. de vooraankondiging

Fysiek

Schone kentekenplaten, terwijl de rest van de vrachtwagen vies is
Valse kentekenplaten

Afwijkend/onlogisch gedrag

Smoesjes/uitstellen als er telefonisch contact is over waarom de lading te laat is
Chauffeur rijdt afwijkende route naar bestemming

Administratief

Wijzigingen van het losadres tijdens het transport
Geen mogelijkheden tot telefonisch contact met een vervoerder nadat de goederen zijn opgehaald

Fysiek

Pech onderweg bij een vervoerder
Bestaande barrières

Toezicht en controle

Benodigde autorisatie voor de toegang tot een van de platforms
Actieve controle van de vervoerder
Controleren van domeinnamen van websites op registratienamen
Communicatie alleen laten plaatsvinden binnen het platform zelf

Informatie

(Veranderend) gedrag van de gebruiker op de platform analyseren

Administratief

De verzekering heeft clausules ter beperking
Voorwaarden voor uitbesteding

Toezicht en controle

Benodigde autorisatie voor de toegang tot een van de platformen
SAFE pay

Toezicht en controle

Identiteitscheck vervoerder op de laadlocatie door de verlader
Bij twijfel over de legitimiteit van de vervoerder kan de verlader het kenteken laten controleren op registratie
Het controleren van de gegevens die aangekondigd zijn bij het eerste contact

Fysieke beveiligingsmaatregelen

Camera’s installeren op de laadlocaties

Administratief

Foto’s maken van het kenteken en het kenteken registeren op de vrachtbrief voor controlemogelijkheden

Toezicht en controle

Bij wijziging van een losadres contact opnemen met het bedrijf en niet de 'opdrachtgever'

Signaleren en melden

Melding maken van een diefstal bij het betreffende vrachtplatform (en andere vrachtplatforms)
Gewenste barrières

Toezicht en controle

Openbaar register KVK op eigenaarschap
Platform moet kunnen controleren op KVK-inschrijving, bankgegevens, verzekering en vergunning voor autorisatie op platform
Communicatie alleen laten plaatsvinden binnen het platform zelf

Informatie

Tool of website waar informatie, duidelijke infographic met de MO van fake carriers, tips en tricks gedeeld kan worden over het fenomeen fake carriers en waar een actieve lijst wordt bijgehouden
Database of contactpersoon bij verzekeraar
Pan-Europese verbindingen met KVK’s, banken, verzekeringen en vergunningen
Becijferen van schade vanuit de verzekeringen

Administratief

De verzekeraar clausules toe laten passen om daarmee vervoerders richting een platform te laten bewegen dat betrouwbaar is en de juiste controles uitvoert
Keurmerk om processen te verbeteren bij vervoerders (om aan verzekering te kunnen laten zien)

Toezicht en controle

Communicatie alleen laten plaatsvinden binnen het platform zelf

Voorlichting, bewustwording en training

Awareness aanjagen bij planners voor inzicht in signalen en verdachte accounts op digitale vrachtmarktplaatsen

Toezicht en controle

Meer mogelijkheden om verzekeringsdocumenten makkelijker te controleren
Werken met digitale identiteit

Voorlichting, bewustwording en training

Awareness op het probleem van fake carriers in de transportsector aanjagen
Procedures in de sector voor het verladen van de goederen aanscherpen a.d.h.v. de bestaande mogelijkheden beschreven bij de bestaande barrières

Informatie

Database over fake carriers inrichten met namen van bedrijven, geassocieerde kentekens en vrachtwagencombinaties
Cijfers van fake carriers duiden
De procedures van de verlader standaard in verschillende talen bij de balie aanbieden

Juridisch

Expediteurs (juridisch) meer aansprakelijk stellen bij diefstal of verlies van lading

Fysieke beveiligingsmaatregelen

Het installeren van volgsystemen bij high-value ladingen

Informatie

Database over fake carriers inrichten