Complexe juridische structuren in de zorg

NL

Export icon
Collapse icon
Expand icon

Complexe juridische structuren in de zorg

StatusPubliek toegankelijk
MakerDominique Rademaker

Legenda 'complexe juridische structuren in de zorg'

In het barrièremodel zie je drie verschillende vormgevingen van de tekst. Hieronder een korte toelichting.

De dikgedrukte onderdelen zijn clusters, hiermee is de informatie overzichtelijker bij elkaar geplaatst onder een bepaalde clusternaam.

  • De informatie die wordt beschreven achter een dergelijk grijs bolletje is de informatie die thuishoort onder deze clusters.

Daarnaast zie je in het model ook blauw gekleurde i-tjes. Deze blauwe i-tjes bevatten dezelfde soort informatie als de informatie bij de grijze bolletjes; zij vallen namelijk onder de informatie die thuishoort onder de clusters. Het verschil: achter een blauw i-tje wordt extra informatie wordt beschreven, denk hierbij aan een toelichting, extra uitleg of een voorbeeld. 

Mocht je alsnog vragen hebben, neem gerust contact met ons op!

Lees beschrijving
Verberg beschrijving
Bedrijfsstructuur opzetten (inclusief governance)
Contact met poortwachters
Inrichten bedrijfsmiddelen
Uitvoering reguliere bedrijfsvoering
Werven patiënten/ cliënten
Verantwoording en toezicht intern en extern
Pand/locatie organiseren
Einde bedrijf
Gelegenheden
Foute bestuurders/ eigenaren buiten beeld houden 
Verdelen van activiteiten over verschillende BV's

BV oprichten naast de zorgstichting en BV als onderaannemer inzetten in combinatie met te hoge prijzen voor de diensten

Meerdere BV's oprichten met verplichte onderlinge dienstverlening

Bedrijfsstructuur

Diverse lagen

Ingewikkelde bedrijfsstructuur (aandelenrelaties) die achterliggers onzichtbaar maakt

RvT

RvT zonder kennis aanstellen

RvT ziet toe op beperkt deel binnen zorgconcern

RvT met mede daders

Zorg en wonen

Personeel, zorg en wonen scheden in verschillende juridische entiteiten

Splitsen zorg en wonen in juridisch eenheden

Moedwillig personen kiezen die meewerken, althans niet tegenwerken, bij het opzetten van de onttrekkingsmogelijkheden

Inbreng van gelden (eigen of vreemd vermogen)

Gebruik maken middels overname/ fusie van bestaande rechtspersonen

Meewerkend bestuurders betrekken die geen zorg leveren

Holding is gesitueerd in buitenland, BV in NL opgericht

Accountant benoemen die niet is aangesloten bij een (inter)nationaal netwerk

Meerdere familieleden met elk een eigen BV als aandeelhouder om dezelfde holding

Onvolledig of onjuiste informatie verstrekken over de voorgenomen activiteiten

Stappen splitsen en verdelen over verschillende poortwachters zodat ze het geheel niet zien

Vrije opzet juridische structuur

Keuze poortwachters

Criteria voor keuze van de betreffende poortwachters

Geen standaard vereiste informatie door aanbieders

accountant /adminstratieconsulent selecteren die het niet zo nauw neemt

Keuze / invullen rol poortwachters m.b.t. klopt wel maar deugt niet

Vrije keuze van soorten poortwachters contact met bank/ financier en zorgkantoor/ verzekeraar bij mogelijke oprichting van zorgbedrijf (nut/noodzaak) 

Zwakke (qua integriteit of kennis) broeders in het vak kiezen als adviseur. Die kunnen of willen niet overzien wat er gebeurt.

Vrije opzetcriteria bij cliënt acceptatie

Notaris dat hij zich moet vergewissen van de rationale van de structuur 

Controle van zorginstellingen zijn vooralsnog geen wettelijke controles

Gemeente is blij met nieuwe aanbieder met goed verhaal (=valkuil)

Constructie die onderaannemers met te hoge prijzen waarbij de onderaannemer fungeert als BV die eigendom is van oprichter zorginstelling

Achtergrond van de tegenpartij. Bij wie wordt wat ingekocht

Contracten

Leaseconstructies

Partners (zzp) als 'partners in crime'

Gebruik maken van de zakelijke contracten in een andere hoedanigheid (bij ander onderneming of in privésfeer)

Onvoldoende m2 ruimte per bewoner

Financiering / verdienmodel

Opzet en criteria van verdienmodel

Financiering door gelieerde partij tegen onzakelijke voorwaarden

Nut/noodzaak van inkoop in relatie tot verdienmodel

Ongekwalificeerd personeel aantrekken

Onderaannemers

Zpp'ers zoveel mogelijk laten doen tegen lage tarieven

zorg bieden aan familielid

Geen goede monitoring op behandeling

Te hoge zorgvraag benoemen

Zorg leveren en declareren

Minder zorg leveren dan waar recht op is

Activiteiten declareren die niet declarabel zijn (bijvoorbeeld reistijd)

Actuele casus bij controlecliënt: Zzp-er stuur factuur voor verleende zorg aan cliënt. Instelling declareert bij de gemeente. Maar later blijkt dat zzp-er niets heeft gedaan

Zorg op een te hoog niveau declareren terwijl er een lager niveau zorg geleverd is

DBC

Verkeerde DBC gedaan

Zorg anders

Zaken doen waar cliënten bij van worden maar die niet vallen onder zorg

Zorg verlenen onder de noemer 'verplaatste direct contracttijd' / is een maar in de wet: regeltijd is declarabel maar niet te controleren

Patiënten die eigenlijk mantelzorg krijgen die dan nu betaald worden

Groepsbegeleidingen geven waar individueel moet zijn

Mensen aan het werk zetten in bedrijven (soms illegale ondernemingen) waar de achterliggende partij ook weer baat bij heeft

Minimale inzet en laaggeschoold personeel, of met grote groep 1 medewerker

Ongekwalificeerd personeel/ vrijwilligers inzetten

Afspraken maken met personeel dat tegen minimumloon wil werken (waardoor winst wordt gecreeërd)

Onevenredig hoge eisen stellen aan personeel (onbetaalde overuren)

Zorg laten uitvoeren door onderaannemer

Opzet van bedrijfsvoering m.b.t. kwaliteit en financiering

Interne opdrachtgever/ delegatie naar andere rechtspersonen tegen onzakelijke tarieven of ter versluiering van geldstromen

Zorg en wonen

Met zorggeld huur betalen

Intramuraal declareren, maar cliënten ook huur laten betalen

RvT

Geen echte RvT (ja-knikkers)

RvT niet voldoende geïnformeerd/ informeren

Accountant

Geen gecertificeerde accountant

Schermen met avg om niet aan vorderingen te voldoen

Uitbetalen deel zorgenden aan cliënten

Opzet contract met en factuur aan cliënt

Zorgen dat het er goed uitziet, dat trekt cliënten (vertegenwoordigers van) makkelijk aan

Het misbruik maken van cliënten

Patiënten inzetten voor criminele activiteiten (casus Twente)

Criteria cliënten

Vrije kwaliteit criteria cliënten

Cliënten wegtrekken bij andere organisaties

Oudere patiënten, patiënten met een beperking of patiënten zonder mantelzorgers zijn niet in staat om daadwerkelijke levering van de zorg vast te stellen

Combinatie met bewindvoering maken ten koste van kwetsbare cliënten.

Spookcliënten creëren

Vrije kwaliteitseisen van intern en extern in verantwoorden en toezicht door wie

RvC / RvT

Intern: RvC/RvT die niet daadwerkelijk toezicht houdt of onder druk gezet wordt door aandeelhouder (die kan ontslaan)

RvC die te weinig informatie heeft of krijgt, geen overzicht heeft over hele bedrijfsstructuur maar slechts een onderdeel

Niet deskundige RvC

Accountant

Geen echt intern toezicht, geen echte accountant

Kwaliteit werkzaamheden van de accountant

Soort accountantsplicht bij de externe (verticale en horizontale) verantwoording

Relatie met toezichthouders

Onjuiste informatie verstrekken aan toezichthouders

Omkopen/ bedreigen / chanteren toezichthouders 

Toezichthouders zijn betrokken bij fraude (krijgen extra compensatie)

Kwaliteit monitoringssysteem

Je zelf omringen met deskundigen die een goed verhaal vertellen aan iedereen waardoor het te complex wordt om je aan te pakken

Is verminderen administratieve lasten een argument om iets niet te doen?

Zorgen dat cliënten niet klagen, geen signaal maar toezicht (afkopen)

Klachten die mogelijke signaalwerking zouden hebben afkopen

Druk op cliënten om goede verhaal te vertellen, niet het echte verhaal.

Een vracht aan info binnen gooien bij onderzoek om bomen/bos te krijgen // extreem veel informatie verstrekken bij een onderzoek om het onoverzichtelijk te maken

Protocollen (kwaliteit) hebben, maar niet implementeren, moeilijker meetbaar

Gebruik maken van dwarsheid van toezicht en administratie bij beleidsmakers binnen gemeenten

Pand huren/kopen

Huren van een pand wat eigendom is van oprichter of partner. En dat tegen een te hoge prijs

Pand aankopen van de eigenaar uit een andere BV

Verkoop aan groep-BV en terug huren tegen te hoge huurprijs 

Pand opknappen

Onevenredige dure verbouwingen doen

Cliënten inzetten om pand op te knappen als 'dagbesteding'

Witwassen van gelden

Toezicht 

Territoriale spreiding om toezicht moeilijker te maken

Zoeken naar gemeenten waar interne organisatie te wensen overlaat zodat toezicht faalt 

Verhuurder als partner in crime

Verschillende BV's voor vastgoed en zorg met onderlingen verrekeningen

Opzet van de kostprijsberekening

Pand helemaal niet gebruiken voor de zorg. Alleen maar op de balans zetten. 

Vastgoedbemiddelaars in het kader van hun rol in de WWFT 

Achtergrond van de partij waarmee zaken wordt gedaan 

Oneigenlijk verbinden van zorg en wonen voor zorg waar wonen geen element is

Selectie pand o.b.v. rendement niet functionaliteit.

Controle / toezicht

Turbo liquidatie gebruiken om controle moeilijk te maken

Als er geen cliënten meer zijn is de drang om toezicht te houden veelal weg bij gemeenten (er zijn er velen MET cliënten nl)

Slapend verder gaan om onder de radar te blijven

Afstemmen met poortwachters

Onjuiste waardering activa/passiva

Strafrechtelijke vervolging blijft lastig dus behoud van VOG

Bestuur overdragen aan katvanger en daarna bestuurder uitschrijven zodat rechtspersonen zonder bestuur zit

Einde zorg is einde huur. Zorg toezicht dan ondergesneeuwd door zoektocht naar nieuwe zorg en nieuwe woonruimte. Verantwoordelijkheid gemeente gaat zeker zover. 

Schadeclaims veinzen, die erkennen en uitbetalen, daarna bedrijf beëindigen. 

Grote beëindigingsvergoeding en betalen voor bijvoorbeeld voortijdig einde huur

Signalen

Meerdere BV's

Geen duidelijke reden voor het oprichten van de BV

Betrokkenheid van meerdere entiteiten (als er geen professionele organisatie achter zit of geen goede/ zakelijke reden achter zit)

Meerdere entiteiten op hetzelfde adres

Bestuurders betrokken bij meerdere entiteiten

Via contracten verbonden zijn aan elkaar om zo zorggeld te onttrekken zonder UBO relatie 

Bestuurder heeft geen relevante bestuurservaring met zorg 

Dwingen van contracten

Bij een fusie met bestaande zorgaanbieder waarbij de activiteiten. niet samengevoegd worden

Bedrijfsstructuur

Nog niet zo lang actief zijn

Niet zichtbaar wie UBO is

Structuur die gericht is op anonimiseren; ook van financiër en verhuurder

RvT

RvT die te lang blijven zitten

RvT die niet regelmatig kijkt op de werkvloer/ inactief is / niet regelmatig om informatie vraagt of van bestuurder krijgt

Zich makkelijk laten benoemen

Toezicht maximaal geminimaliseerd

Geen reputatierisico: nieuw of onbekend in de zorg

Beoogde commissarissen niet om informatie vragen

Zorg en wonen

Verkoop en terughuren tegen hoge huurprijzen

Vastgoed in handen van niet professionele partijen

Moedwillig personen kiezen

Dominante bestuurder die geen professioneel tegenspraak organiseert

Familiale structuren

Inbreng van gelden

Wanneer gelden niet afkomstig zijn van een bank

Gelden van substantiële inbreng van niet professionele partijen (bank, private equity, pensioenfonds)

Gebruik maken van rechtspersonen

Overname van bestaande rechtspersoon

Na overname worden de statuten gewijzigd zodat winstuitkering mogelijk is 

Informatie

Zuinig met de waarheid zijn bij het opzetten van de structuur; deelwaarheden verstrekken

Familieleden met BV

Bewust op zoek naar extra aandeelhouder om onder UBO registratie uit te komen

Holding buitenland, BV in NL opgericht

Structuur vennootschappen / dubbele vennootschappen

Accountant niet aangesloten bij (inter)nationaal netwerk

Benoemen van een accountant die niet is aangesloten bij een (inter)nationaal newerk

Heeft het kantoor een omvang die reputatierisico kan dragen?

Foute bestuurders

Bestuurders betrokken bij rechtspersonen die eerder in de problemen zijn gekomen (waaronder faillissement, dan wel uitschrijving uit het handelsregister/ bestuursverbod)

Deponering in KvK niet tijdig

Bestuurders die vaak zijn uitgeschreven in handelsregisters en opnieuw ingeschreven

Stappen splitsen en verdelen over verschillende poortwachters

BV oprichten in korte tijd bij meerdere notarissen/ onbekende poortwachters / accountant die niet lid is bij NBA

Vrije opzet juridische structuur

Meerdere notarissen / adviseurs betrokken. 

Foute accountant

Bankrekening niet bij 1 van de 4 grootbanken

Combinatie van onbekende poortwachters en een accountant die geen lid is bij NBA & banken die alleen een client take on proces hebben op mogelijke belastingfraude

Notaris

Niet kritische houding van een notaris

Geen wettelijke controles zorginstellingen

Accountants zonder AFM vergunning

Gemeente blij met nieuwe aanbieder

Dubbele pet van de gemeente: toezichthouder en financier 

Constructie onderaannemer

Transacties met gelieerde partijen die een overbodige tussenschakel kunnen zijn 

Transacties met verbonden rechtspersonen 

Meerdere BV's op 1 adres met elk eigen 'huurkosten' waardoor huurpand diverse malen over de kop gaat

Levering vanuit andere gelieerde (niet-professionele) organisaties en daarmee hoge kostprijzen

Hoge kostprijzen (nog niet marktconform)

Personeel

Familie wordt ingeschakeld (als fictieve medewerkers)

Niet in staat om gekwalificeerd personeel aan te trekken

Hoog verloop bij personeel

Personeel zonder VOG

Contracten

Met onprofessionele partijen leaseconstructies aangaan

UBO werkt niet steeds met dezelfde partijen

Informeel beperkt netwerk (er wordt niet gebruik gemaakt van een professioneel netwerk)

Financiering / verdienmodel

Verdienmodel is niet transparant gemaakt door de ondernemer

Klant kan niet helder maken hoe ondernemen geld verdient en wat het businessmodel is 

Ontbreken van een goed ondernemingsplan

Inloopkosten gaan boven bekaadde ratio's (wordt op een gegeven moment verspilling)

Geen inzicht in herkomst van het vermogen van gelieerde partijen: levert vragen op. 

Vierkante meters komen niet overeen met aantal bewoners

Achtergrond van de partij

Geen inkoop bij professionele partijen

Zaken doen met kwetsbare leveranciers

Gelieerde partij probleem

Onderaannemers

Hoge winst

Personeelskosten ratio te laag

Algemeen

Te lage loonkosten

Verhouding inkomend huur- en uitgaande huur

Zorgondernemer moet van bank wisselen

Geen goede monitoring

Onjuiste indicaties

Zwaardere behandelcombinaties gebruiken dan reeën geïndiceerd zouden zijn

Zorg leveren en declareren

Kijken naar de kostenstructuur en zorghandelingen bij patiënt niet mogelijk 

Afpersen van zzp-ers om volle uren te schrijven, en bij een no-show een half uur schrijven

RvT

RvT leden zijn gelinkt aan oude entiteiten inkomen samen bij bijvoorbeeld een voetbalvereniging

Veel wisseling RvT

RvT leden: familieleden, afnemer / toeleverancier, oude medewerker

Misbruik cliënten

Cliënten werven die geen echte klachten hebben maar gebruikt worden om te declareren

Cliënten werven die moedwillig bereid zijn om mee te hepen frauderen tegen een kleine vergoeding

Cliënten werven met weinig tot geen netwerk

Link met andere ondermijnende criminaliteit

Kwaliteit van de cliënt (is de cliënt in staat om de zorgaanbieder te woord te staan)

Ernstig vervuilde panden

Hoge energierekening

Kwetsbare doelgroepen worden opgezocht

Bij echtparen aangeven dat je beide personen zorg verleent, maar de zorg is eigenlijk maar voor 1 persoon

Spookcliënten

Cliënt nooit te pakken kunnen krijgen 

Criteria cliënten

Cliënten die geen goede taalbeheersing hebben / niet beschikken over een goede taalbeheersing

Kwetsbare doelgroepen worden opgezocht

Patiënten werven die geen zorg nodig hebben maar wel bereid zijn te zeggen dat ze zorg ontvangen 

Bij een bezoek is de zorgverlener er altijd bij

Bewindvoerder heeft een relatie met de zorgaanbieder

Veel overstappen van cliënten naar andere (zorg)aanbieders

Druk op cliënten

Alleen maar tevreden cliënten

RvC/ RvT

Jonge RvT die zorginhoudelijk niet voldoende opgeleid zijn om deel te nemen aan gremium

Accountant

Detecteren van een schaduw administratie

Rommelige bedrijfsvoering

Alles is gericht op papieren verantwoording zodat inhoudelijk toezicht zoveel mogelijk achterwege blijft

Onvoldoende toegevoegde waarde bij het accountantsproduct

Relatie met toezichthouders

Valse diploma's of VOG's

Kwaliteit monitoringssysteem

Cijfers op orde hebben zodat geen hits op indicatoren

Gebruik maken van dwarsheid van toezicht en administratie bij beleidsmakers binnen gemeenten

Veel praatjes, weinig actie

Pand huren/kopen

Kadastersignaal en combineren met m2 prijs

Huur/aankoopbedrag 50% boven de norm

Gebruik van verschillende notarissen

Verschillende vastgoedpartijen 

Pand op balans

Notaris gebruiken uit andere stad dan waar de zorg plaatsvindt

Pand opknappen

Huurrekening die omhoog gaat

Achtergrond van de partij

Crimineel verleden van de eigenaar. 

Oneigenlijk verbinden van zorg en wonen voor zorg waar wonen geen element is

Afhankelijke positie cliënt t.o.v. zorgaanbieder. 

Regelmatig oprichten van nieuwe organisatie

Wisselen van regio en activiteiten

Ineens vertrekken en organisatie achterlaten

Geld wegsluizen naar andere BV

BV failliet laten verklaren en opnieuw beginnen (onder andere naam)

Benoemen katvangers

Verkoop bedrijf aan buitenlandse etniciteit

Snel dividend uitkeren voor beëindiging of overname

Onder andere naam nieuwe WTZI toelating aanvragen en doorstart

Dienstverleners

Notaris 

Juridische adviseur

Advocaat

Makelaar

Accountant

KvK

Bestuurders

Organisatieadviseur

Gemeente

Zorgkantoor

Kadaster

Financier

Investeerder in pand

Bewindvoerders

Bank

Woningbouwcorporaties

Zorgverzekeraar

Zorgbehoevende(n)

Bedrijfsadviesbureau

Beoordelaars van de kwaliteit van de poortwachters 

Accountant

Fiscalist 

Investeerders

Verhuurders

Gemeente

Zorgkantoor

Taxateur

Aannemer

Medewerkers

Zorgverleners

Leveranciers

Leasepartijen

(Groot)handelaren medische artikelen en hulpmiddelen

Degenen die helpen bij de opzet van de bredrijfsvoering

Accountant 

Uitleners van zorgpersoneel

Klusjesmensen

Bewindvoerders

Architecten (voor verbouwing(en) of ontwerp nieuwbouw)

Gemeenten

Zorgkantoren

Uitleners zorgpersoneel

Uitzendbureau

Medewerkers

Zorgverleners personeel

Zorgverleners met eigen juridische constructie

Leveranciers

Alle contractspartijen

Verhuurders

Pandeigenaren

Administratieve afdeling

Zorg ontvangers die tekenen voor niet ontvangen zorg

Afnemers

Bedrijfsvoering is zorgkwaliteit en financieel

Administratiekantoor

Financiers

Bank

Gelieerde ondernemingen

Bewindvoerders

Familieleden

Ziekenhuizen

Transferpunten

Zorginstellingen

Andere zorgaanbieders (hoofd- / onderaannemerschap)

Huisartsen

(sociale) media

Andere zorginstellingen bij onderaanneming

Vertegenwoordigers van cliënten

Gemeenten die cliënten moeten verplaatsen

Andere doorverwijzend zoals gemeenten (wmo loketten)

Medewerkers die 'kwetsbare 'cliënten' werven

Verwijzers (toegang, huisarts)

Nieuw personeel die cliënten meenemen

Gemeenten

Zorgkantoren

Gemeente

Accountant

(leden van) RvT

Intern: AO

Gelieerde toezichthouders

adviseurs m.b.t. kwaliteit van de opzet en criteria van verantwoording en toezicht (oa accountant)

OR/ Cliëntenraad

svb

Zorginkoper

VWS (wetgeving)

Auditors

FIU

FIOD

OM

(bedrijfs)makelaar

Familie met vastgoed bv's

Gemeente (inzake bestemmingsplan & vergunningen)

Woningbouwcorporaties

Verkopers/ verhuurders

Hypotheekverstrekker

Partijen m.b.t. vastgoed transacties

Notaris

Juridisch adviseur

Advocaat

Projectontwikkelaar

KvK

Bank

Investeerder(s)

Bank

KvK

Notaris

Accountant

Wetgever

Administratie kantoor

UWV

Intern en extern toezichthouder

Fiscalist

Curator

Svb

Belastingdienst

Barrieres

Algemeen

Toegang tot de markt beter reguleren

Meld/ vergunningsplicht obv AWtza

Gemeente: Aanvraag alleen goedkeuren wanneer deze is gecontroleerd door toezichthouder NZa

Accountant: Controleprotocol accountant aanscherpen

Meerdere BV's

Accountant/ Zorgkantoor/ gemeente: Controle op eigenaarschap i.r.t. zakelijke transacties

Accountant: Controle door accountant verbeteren o.a. op zakelijke prijzen toetsen.

Accountant: MSB onder verantwoording en transparantieplicht brengen 

Accountant: Als contractpartner gebruik maakt van onderaannemer, dan in contract regelen en transparant zijn

Accountant: Regulering van de transfer pricing

Accountant: Stoppen met het gedoogbeleid dat oprichter ook eigenaar is.

Accountant/ Overheid/gemeente: Inbrengen wettelijke controle in de zorgsector.

Ingewikkelde structuur vooraf aangeven/voorleggen bij NZa

Gemeente: Vergunning vooraf en meldingsplicht invoeren

Meer toelichting vragen door accountants en notarissen, zij moeten kritische vragen stellen

Rol van de notaris doorvragen aan het begin van het proces

Geaccrediteerd adviseur en kantoor

Overheid/ gemeente: Apart label verstrekken aan zorgsector

Overheid/ Gemeente: Aanpassing wet normering topinkomens

Gemeente: VOG voorschrijven voor nieuwe toetreders en nieuwe toezichthouders 

Bedrijfsstructuur

Accountant: Goedkeuring vooraf invoeren voor zorgaanbieders

Notaris: Argumentatie navragen-doorvragen 

Notaris: Onderzoek: opvragen namen adviseurs en ondernemingsplannen

Notaris: MOT melding

Notaris: op 'persoon' kunnen zoeken in KvK

Notaris: Durf dienst te weigeren ondanks ministerieplicht

Notaris: uitgebreid compliance client identificatie systeem

Accountant: VOG

Speciale check van NZa op nieuwe aanbieders 

IGJ rol laten spelen

RvT

Accountant: Accreditatie stelsel als eis stellen (RvT)

Accountant: Guidance geven aan RvT als zij nog onbekwaam zijn.

Accountant: beloning van RvT verplicht stellen volgens structuur WNT

Accountant: Toepassen van risico-analyse

Accountant/ NZa: toezichthouders aanwijzen als het niet goed gaat of bij twijfels

Accountant/ NZa: bekostiging aanpassen

RVT: RvT instellen op het hoogste niveau, en uitbereiding van het takenpakket/verantwoordelijk Rvt

NZa/ Gemeente: Integriteits- en deskundigheidstoetsen voor de RvT door de NZa en gemeenten

Verplicht lidmaatschap vereniging van toezichthouders

Zorg en wonen (splitsen in aparte vennootschap)

Accountant: Guidance aan interne toezichthouders om meer en betere  vragen te kunnen stellen aan bestuur

Accountant: Guidance voor interne toezichthouders over structuren die opgezet worden

Schaalgrootte als voorwaarde om als zorginstelling te kunnen opereren

Voorschrijven dat splitsen zorg en wonen in juridische eenheden niet een acceptabele structuur is voor zorgaanbieders (vanuit zorgdoelstelling)

Bewust bepaalde personen kiezen

Accountant: Bij toetreden van nieuwe speler VOG verplichten

Accountant: Visie Coziek aan de voorkant aanpakken via vergunning systeem

Accountant: Controleplicht

Accountant: Meer rechtsmiddelen voor zorgverzekeraars

Accountant: AFM vergunning voor accountant in de zorgsector

Accountant: Basisregels over toezicht wanneer nieuwe ondernemer meerdere entiteiten heeft

NZa/ IGJ/ Zorgkantoor: Gezamenlijke toestemming IGJ/ NZa/ Zorgverzekeraar of zorgkantoor

Rol bestuurders in de zorgonderneming

Hele bestuur verantwoordelijk maken voor juiste zorgverlening

Instelling verplichten om transparant aantal fte's direct in de zorg actief zijn openbaar maken in de jaarrekening

Inbreng van gelden

Notaris: Nagaan herkomst gelden.

Accountant: Opvragen aandelenkapitaal

Alleen eigen vermogen inbrengen of alleen professioneel vermogen

wijziging inrichting rechtspersonen

Hertoets door de NZa als een belangrijke wijziging betreft in de zeggenschap

bestuurders in prive aansprakelijk stellen

Omgekeerde bewijslast

Informatie

Awareness creëren

Accountant: ervaring zorgsector nodig

Accountant: Accountant moet risico analyse voor zichzelf maken o.a. op integriteit bestuur.

Accountant: Red Flags (opstellen) voor klantacceptatie

Accountant: Met keurmerk werken

Accountant: Meldingsplicht instellen.

Accountant: Control statements vanuit bestuur

Accountant: Kaderregeling AO/AC aanscherpen.

Notaris: MOT melding

Notaris: Opvragen namen van adviseurs en ondernemingsplannen

Juridische structuur met buitenlandse holding

Taks haven buiten de UE, NZa waardig

Accountant niet aangesloten bij (inter) nationaal netwerk

Grotere normering opleggen bij zelfstandigen

Monitoring van accountants en notarissen die betrokken zijn bij zorginstellingen door de NZa en gemeenten

Vergelijk DNB voor verzekeraars 

Integriteit bestuurders

Notaris: Argumentatie navragen-doorvragen

Notaris: namen adviseurs en ondernemingsplannen opvragen (onderzoek)

Notaris: MOT melding

Notaris: Intake gesprek

Notaris: op 'persoon' zoeken in KvK

Notaris: Durf dienst te weigeren ondanks ministerieplicht

Stappen splitsen en verdelen over verschillende poortwachters

Banken: Vragen naar clean sheet zorgaanbieder

Banken: Centralisatie betalingsverkeer bij 1 bank

Banken: Bij openen van rekening vragen of er gekwalificeerd personeel is

Banken: Vragen om verklaring van (totale) herkomst van vermogen

Notaris: Navragen/delen van informatie onder notarissen over   een bepaalde partij.

Verplichting tot het aanvullend stellen van zekerheden door  zorgaanbieders aan de banken.

Vrije opzet juridische structuur

Banken: Extra attentie bij openen van rekening, wijziging van rechtsvorm, wijziging van de structuur en bij overname

Banken: Als klant geen wijzigingen doorgeeft aan de bank, dit behandelen als extra aandachtspunt

Banken: Externe laten uitleggen over constructie

Banken: Tussentijdse toetsing om de structuur te achter halen en indien nodig te actualiseren(CDD Proces)

Banken: Onderzoek NZa naar gedrag van de betreffende zorgaanbieder wanneer er sprake is van banken integriteit issue

Toezichthouders (o.a. NZa)  die clean sheet geeft voor de diverse poortwachters.

Notaris: Notarissen zouden een vertrouwensnotaris in kunnen schakelen

Informatie over bedrijfsstructuur die NZa ontvangt ook aan notaris aanleveren in het kader van zijn of haar betrokkenheid

Wettelijke controles zorginstellingen

Wettelijke controle maken: zoals bedoeld in WTA

Creëren van tussenstappen tussen samenstellingsverklaring en wettelijke controle

Gemeente is blij met nieuwe aanbieder

Toezicht weghalen bij gemeenten en centraliseren bij NZa en IGJ

Gemeente middelen geven en verplichtingen opleggen om te onderzoeken, handhaven, enz. 

Spanning AVG en fraude opsporing

Meer mogelijkheden om informatie uit te wisselen om zo fraudeurs uit verleden op te sporen

Algemeen 

Eisen stellen aan (markt conforme) huurprijzen

Toetsing huur door externe partij die onder tuchtrecht staat

Rol beleggen bij College Sanering zorginstellingen

Toezicht rond verhuur en verbouwen

Contracten met zorgverzekeraars

Analyse jaarrekening

NZA: kijken naar uitschieters in kapitaallasten bij nieuwe bevoegdheden witza/jmvc

 Opbouw personeelsbestand (verdeling van kwalificaties)

Tariefdifferentiatie

Verantwoordelijkheid aanbieder en bepalen welk tarief bij de zal hoort op basis van taken en scholing

op basis van outcome 

Financiering /verdienmodel

Analyse van jaarrekeningen over meerdere jaren.

Contracten (o.a. met zorgverzekeraars)

No-shows vastleggen

Afspraken maken wat je toestaat voor no-shows

Gemeente/verzekering letten op no-shows bij een klant

Geen no-shows declareren

Met mobiel in- en uitchecken (zowel aanbieders als klant)

Niet voldoen aan minimaal aantal m2 per bewoner

Inzetten cliënt (toetsing)

Onderaanneming (uitbesteding van werkzaamheden)

Verbod op uitzendactiviteiten.

Tariefdifferentiatie in combinatie met meldplicht aanbieder

Algemeen

Consequenties bij niet naleven
Aanbieder mag max. aantal % uit PGB komen

Geen goede monitoring

Zorgverzekeraar: Meer huisbezoeken of bezoeken op dagbesteding
Zorgverzekeraar: Meer toezicht en handhaving van IGJ
Zorgverzekeraar: Optimaliseren IKZ
Zorgverzekeraar: Meer rapportages eisen / opvragen
Gemeente: Zorgaanbieder mag niet aanwezig zijn bij indicatie
Gemeente: Voorwaarden aan kwalificaties stellen in contractering, duidelijk beschikken
Gemeente: Voortgangsgesprekken zowel met consulenten als accounthouders en QuickScans uitvoeren
Gemeente: Objectief meetbare doelen/ duidelijk en smarte doelomschrijving
Gemeente: Verplicht format voor het zorgplan voorschrijven
Gemeente: Zelfde voorwaarden aan PGB en ZIN stellen
Gemeente: VOG's voor nieuwe aanbieders opvragen
Gemeente: Scholing ervaringsdeskundige voordat hij/zij ingezet wordt bij zorgaanbieder
Gemeente: Verplichte evaluatiemomenten afspreken
Gemeente: Meer fysieke controles, bijv. dagbesteding
Gemeente: Duidelijke beschrijving van de eisen voor een dagbesteding
Gemeente: Aan cliënt laten zien dat er behandeling wordt gedeclareerd

Zorg anders

Zorgverzekeraar: Goed controleren op geldnood bij zorgverleners bij aanvraag, vergoeding moet niet zo hoog zijn dat het echt een inkomen is
Zorgverzekeraar: Concreter omschrijven welke zorg wel/niet vergoed wordt
Zorgverzekeraar: Eisen aan de zorg stellen
Gemeente: Heldere normen wat is wel mantelzorg en wat niet
Gemeente: Leeftijdsgrens stellen
Gemeente: Mantelzorgers toetsen op kwaliteit
Gemeente: Aanpassingen wet

wwft voor zorgaanbieders bij banken, advocaten en accountants 

Gemeente: Beleid aanpassen
Gemeente: Tariefdifferentiatie naar ingezette zorg
Zorgverzekeraar: Regeling 'verplaatste directe contacttijd' afschaffen
Zorgverzekeraar: Standaard tijd formulieren
Gemeente: Duidelijk beschrijven uurtarieven en wat daarvoor geleverd moet worden
Gemeente: Concrete uiteenzetting wat begeleiding inhoudt
Gemeente: Aanwezigheidscontroles uitvoeren

Te hoge zorgvraag benoemen

Zorgverzekeraar: Second opinion om te hoge zorgvraag te kunnen detecteren
Zorgverzekeraar: Meer uitvraag medische gegevens
Zorgverzekeraar: Benchmark van tevoren wat normale hoogte is
Zorgverzekeraar: Indicaties mogen beoordelen inhoudelijk en ook afwijzen
Zorgverzekeraar: Materiële controles uitvoeren
Zorgverzekeraar: Zorgaanbieders vergelijken
Zorgverzekeraar: Indicatiestelling onafhankelijk maken
Gemeente: Fraude alertheid verhogen bij toegang
Gemeente: Inzet van specialisten bij indicatie
Gemeente: Aanbieder/zorgverlener niet bij indicatie gesprek
Gemeente: Extra check: past de zorglevering binnen de beschikbare capaciteit van aanbieder/ zorgverlener

Zorg leveren en declareren

Zorgverzekeraar: Cliënt zelf inzicht geven in waar ze recht op hebben, zodat ze kunnen vergelijken met wat ze daadwerkelijk krijgen
Zorgverzekeraar: Huisbezoeken
Zorgverzekeraar: Effectief administratie bijhouden
Gemeente: Zorgplan/budgetplan onderdeel maken van de beschikking
Gemeente: Evalueren
Gemeente: In beschikking heldere afspraken over tijd en kwaliteit
Gemeente: Financiële stroom zorgaanbieder volgen
Uitkomst benchmark meewegen in beoordeling van de zorg
NZA beleidsregels aanpassen
Goede definitie zorg ZZP 5 dementie
Vergelijken van (afwijkend) gedrag
Controle op of tijden: sluiten tijden bij de cliënten aan
Maximaal percentage aan declarabele tijd die niet onder zorgtijd valt
Cliëntgebonden tijd bijhouden in de vorm van een app op de telefoon
Afgesproken routes (reisroutes) van tevoren vaststellen
Reistijddeclaratie instellen
Gemeente: Steekproef controles uitvoeren
Gemeente: Voldoende met cliënten in gesprek blijven
Gemeente: Hoofdaannemer verantwoordelijk: hoofdaannemer vooraf vragen stellen over het declaratie proces; welke controles bij de onderaannemers zijn er ingebouwd
Gemeente: Duidelijk in contract vastleggen wie aansprakelijk is
Gemeente: Zelfde kwaliteitseisen voor onderaannemer als voor hoofdaannemer: opnemen in de verordening
Gemeente: Voorlichting aan cliënten over verantwoordelijkheid bij PGB en duidelijke afspraken op papier

Zorg anders

Gemeente: Eisen aan locatie bij dagbesteding
Inzetten van Bibob-toets
Gemeente: Evalueren bij cliënten - zonder zorgaanbieder
Toezicht en handhaving
Verhouding cliënten en werknemers (data-analyse);
Gegevens belastingdienst: uren uitbetaald vs. aantal zorguren die gedeclareerd zijn
Convenant opstellen met belastingdienst
informatievoorziening met andere financieringsstromen
Registratieplicht (personeelsbestand). In contract benoemen dat ze ten alle tijden bij aanvraag van gemeente informatie moeten delen
Gezamenlijke ruimte voor dagbesteding realiseren
Verhouding van dagbesteding met de (zorg)doelen
Strakkere kader persoonlijke begeleiding

DBC

Gemeente: Diagnose behandel Combinatie

Personeel

Gemeente: Minimale opleidingseisen beschrijven voor personeel, ZIN en PGB
Gemeente: Landelijk handhavingsbeleid
Gemeente: Privaatrechtelijke alternatieven voor Bibob
Gemeente: Adressen dagbesteding controleren
Gemeente: Schakeling met andere clusters (Bibob, bouw, vergunningen)
Onderzoek belastingdienst en inspectie bij signalen van uitbuiting
Aantonen dat je voldoende gekwalificeerd personeel hebt als zorgaanbieder
Minimale opleidingseisen per zorgtaak/ werkzaamheden
Definiëring gekwalificeerd en niet-gekwalificeerd
Zorgverzekeraar: Diplomavereisten opnemen in contracten
Gemeente: Tarief differentiatie
Gemeente: Opvragen VOG, diploma´s, referenties, antecedenten
Zorgverzekeraar: Keurmerk
Onafhankelijkheid borgen
Landelijke zorg CAO toepassen
Minimale eisen aan salarissen
Zorgverzekeraar: Samenwerken met belastingdienst om verbanden te zien

Bedrijfsvoering

maximaal % (bijvoorbeeld 25%) onderverdelen aan onderaannemers
Onderaannemer mag niet alles van 'het aangeboden pakket' uitvoeren
Maximaal aantal bv's
Kwaliteitseisen RvT
Bedrijfsvoering in z'n geheel onder toezicht RvT
Contractvoorwaarden om onzakelijke tarieven en versluiering van geldstromen tegen te gaan

Zorg en wonen

Inzicht in verhouding zorgkosten en salarissen
Verbod op ambulante hulp en huren
Eisen stellen aan afstellen en indiceren pgb
Bewustwording creëren onder cliënten
Bij intramuraal mogen geen extra service kosten zijn
Controle op bijbetaling door accountant

Uitbetalen deel zorgenden aan cliënten

Opnemen in voorwaarden: opvragen van bankafschriften
Contante opnames mogen maar maximaal percentage zijn

Zorg bieden aan familielid

Gemeente: Houden aan definities uit wmo
Gemeente: Verhouding tussen professioneel en mantelzorg
Gemeente: Kwaliteitscheck vooraf
Gemeente: Wijzigen type zorg (formeel naar informeel) mag niet of moet worden gemeld
Gemeente: Wisseling van aanbieder/zorgverlener moet gemeld worden
Gemeente: Toets op Brp/ KvK, adres en inschrijving
Gemeente: GBA-V toegankelijk voor toegangsmedewerkers om te kunnen checken

Misbruik cliënten

Zorgverzekeraar: Samenwerking met lokale politie en gemeentes die hebben overzicht op wie problematische jongeren zijn
Zorgverzekeraar: Campagne voor kwetsbare cliënten
Zorgverzekeraar: Afdwingen vertegenwoordigers
Zorgverzekeraar: Informatievoorziening van cliënten, achteraf enquêteren of zorg is ontvangen
Overig: Materiële controle in combinatie met eigen bewustzijn
Zorgverzekeraar: Meldingstool: melding faciliteren via kliklijn
Zorgverzekeraar: Huisbezoek bij dagbesteding
Zorgverzekeraar: Check op familiaire relaties zorgaanbieder-cliënt
Zorgverzekeraar: screening, KvK en EVR checks
Zorgverzekeraar: Verzekerde zelf bevragen/ onaangekondigde huisbezoeken bij cliënten
Zorgverzekeraar: Eigen tolk inzetten
Zorgverzekeraar: Monitoren zorgkosten
Zorgverzekeraar: Op bezoek gaan bij onbekende zorgbureau's

Criteria cliënten 

Zorgverzekeraar: Controleren declaratie via app op basis van locatiegegevens
Zorgverzekeraar: Contact (spook) leggen met cliënt
Zorgverzekeraar: Controle van het IP adres
Zorgverzekeraar: Informatie huisarts
Zorgverzekeraar: Navraag doen bij vorige verzekeraar
Zorgverzekeraars: Check UBO
Zorgverzekeraar: BSN en indicatiegegevens nog beter afschermen
Zorgverzekeraar: Verzekerde meer inzicht geven welke zorg voor hem/haar wordt gedeclareerd of een signaal naar de verzekerde dat een declaratie is ingediend voor hem/haar

Vrije kwaliteit criteria

Zorgverzekeraar: Toetsbare kwaliteitseisen stellen
Zorgverzekeraar: Inzet bekwame indicerend verpleegkundigen
Zorgverzekeraar: Diplomachecks bij personeel
Zorgverzekeraar: Meer sturen op natura en gecontracteerde zorg
Zorgverzekeraars: Voorlichting aan gewaarborgde hulpen, bewindvoerders en curatoren
Zorgverzekeraar: Een vraag stellen in het aanvraagformulier of verzekerde de zorgaanbieder heeft getoetst op de juiste kwaliteitscriteria
Zorgverzekeraar: Screening gewaarborgde hulp, gewaarborgde hulp ook bij niet-gecontracteerde zorg
Zorgverzekeraar: Betere samenwerking met banken om te kijken waar het geld uiteindelijk terechtkomt
Zorgverzekeraar: Netwerk verzekerde betrekken
Zorgverzekeraar: Bewuste keuzegesprekken
Zorgverzekeraar: Controles tijdens leveringen
Kritisch in contractmanagement zijn

Opzet contract met en factuur aan cliënt

Zorgverzekeraar: Geen facturen via cliënt, dus sturen op gecontracteerde zorg
Zorgverzekeraar: Opvragen betalingsbewijs
Zorgverzekeraar: Informatie op niveau van cliënt
Zorgverzekeraar: Toetsing noodzaak bewindvoerder en/of mentor
Zorgverzekeraar: Declaratiestandaard invoeren die men moet gebruiken en rechtstreeks betaling van zorgaanbieder aan verzekeraar/ WLZ uitvoerder afdwingen

Transparantie m.b.t. de kwaliteit van de geleverde zorg.

Zorgkantoor: Vooraf transparant zijn over kwaliteit zodat duidelijk is wat je levert
Zorgverzekeraar: Keurmerk invoeren voor zorgaanbieder die volgens zorgkantoren/zorgverzekeraars voldoet
Zorgverzekeraar: CDD op moment dat partij een toelating krijgt

Criteria cliënt

Zorgverzekeraar (?): Strengere toetsing bij rechtbank
Zorgverzekeraar: Registratiesysteem malafide bewindvoerders
Zorgverzekeraar: Een maximum aantal afspreken wat een bewindvoerder aan cliënten mag hebben bij één zorgaanbieder
Zorgverzekeraar: Monitoren 'overstappers' en bezien of het grote groepen zijn die switchen
Zorgverzekeraar: Monitoren switch van niet gecontracteerd naar gecontracteerd
Zorgverzekeraar: Herindicatie(patronen) monitoren
Zorgverzekeraar: Verplichting vermelden AGB-nummer van onderaannemer door hoofdaannemer
Zorgverzekeraar: Overstapformulier maken met aanvullende vragen bij een overstap
Zorgverzekeraar: Als zorgkantoor administratie overnemen van pgb
Zorgverzekeraar: Voorlichting vergroten over zorg in natura
Zorgverzekeraar: Huisbezoeken bij natura zorgaanbieders
Zorgverzekeraar: Meer alert maken op de gevolgen van deze deals aan gewaarborgde hulpen, bewindvoerders, curatoren

Geen standaard vereiste informatie door aanbieders

Zorgverzekeraar: Meer transparantie in kwaliteit en zorg komen ook voor pgb zorgaanbieders/niet gecontracteerd
Zorgverzekeraar: Check (aanwezigheid) website met informatie

Vrije kwaliteitscriteria intern en extern

Gemeente: Dezelfde kwaliteitscriteria en rechtmatigheidscriteria

Gemeente: Verantwoording d.m.v. jaarrekening eisen

Gemeente: Beschrijven kwaliteit en rechtmatigheidscriteria opzetten

Gemeente: Kwaliteit meenemen in contractinkoop ook bij PGB

Gemeente: Gebruik maken van algemene voorwaarden

Gemeente: Goede communicatie onder betrokkenen in een vroeg stadium 

Zorgverzekeraar: Vergroten mogelijkheden onderlinge samenwerking

Druk op cliënten

Banken: Toetsing huur door een externe partij die onder tuchtrecht staat

Gemeente: Lokaal meldpunt gemeente

Gemeente: Scherper zijn/ doorvragen bij evaluties consulenten

Gemeente: Zorgaanbieder niet aanwezig bij herindicatie

Gemeente: Onafhankelijke cliënttevredenheidsonderzoek

Gemeente: Cliënt informeren (vooraf) over meld mogelijkheden

Gemeente: Risicoscan over aanbieder

Gemeente: Externe klachten afhandelaar goed te bereiken

Gemeente: Actieve rol cliëntenraad

Zorgverzekeraar: Professionaliseren van cliëntenraad

Zorgverzekeraar: Landelijk (anoniem) meldpunt

Bewustwordingscampagne

Gemeente: Inzetten sociaal wijkteam

Zorgverzekeraar: Huisbezoeken bij verzekerden

Telefonische enquête verzekerden

Inzetten van cliënt-vertrouwenspersoon

RvC/RvT

Aanbieder/Gemeente: Aantonen onafhankelijkheid RvT 

Gemeente: Screeninsgprofiel voor bestuurders en interne toezichthouders opstellen

Gemeente: Aantonen deskundigheid RvT

Gemeente: Commissarissen bekend bij KvK

Gemeente: Actief toezicht
Gemeente: Eisen aan RvT en RvC stellen
Zorgverzekeraar: Statutaire borging conform GCZ

Zorgverzekeraar: Acteren op signalen van RvT/RvC maar zelf ook actief met RvT/RvC contact opnemen

Gemeente: RvC melden bij toezichthouders als bedrijf niet meewerkt aan informatie

Gemeente: Kopie van toezichthoudersrapport sturen naar RvC/RvT.

Zorgverzekeraar: Als zorgkantoor/zorgverzekeraar RvC aanspreken op verantwoordelijkheid en taakuitoefening

Gemeente: Governance code van toepassing maken op wmo

Gemeente: Toetsen RvC/RvT

Gemeente: Kritische vragen over relatie aandeelhouders/bestuurders 

Accountant

Gemeente: o.b.v. jaarrekening controleren of het past binnen de kaders

Gemeente: AFM controleren bij zorgaanbieders waar een registeraccount bij betrokken is

Gemeente: Onderzoek doen bij kleine aanbieders die mogelijk geen registeraccount hebben

Wettelijke controle overeenkomstig aan WTA

Accreditatie vooraf en toezicht achteraf

Instructies huisaccountants

Monitoring van accountants (NZa)

Notaris vraagt naar naam accountant/fiscalist bij beginnende zorgaanbieders

Gemeente: Intensieve controle (achter de cijfers)

Zorgverzekeraar: Tegengaan van 'bekende' accountants

Zorgverzekeraar: Vereisten accountantsverklaring verhogen

Zorgverzekeraar: Screenen

Gemeente: Checken diploma's

Gemeente: Verklaring accountant, maar anders dan huidige samenstelverklaring

Zorgverzekeraar: Bepaalde eisen stellen waarover een accountant moet verklaren
Zorgverzekeraar: Toelatingstoets

Integraal toepassen bestaande systematiek accountantsproduct

Kijken naar relevantie

Eis dat accountantsverklaring door een NBA lid wordt afgegeven

Relatie met toezichthouders

Gemeente: Landelijke handhavingskader

Gemeente: Voorlichting

Gemeente: Aangifte doen van valsheid in geschriften

Gemeente: LOD als dwangmiddel 

Gemeente: Confrontatiegesprek t.a.v. verkeerde informatie verstrekking

Meer uitwisseling tussen toezichthouders en veldpartijen
Zorgverzekeraar: Actieve informatievoorziening uit NZa

Gemeente: Zero-tolerance (aanpak)

Gemeente: Professionaliteit toezichthouders beoordelen: afstand nabijheid, vriendelijk maar beslist

Gemeente:  Niet solo werken als toezichthouder

Gemeente: Verantwoording van handelen toezichthouder vragen

Gemeente: Verantwoording en toetsing in het proces van toezicht
Gemeente: Zwarte lijst (aanbieders/personen) 
Gemeente: Social media offensief van aanbieder naar ambtenaren opletten 

Protocollen

Gemeente: Proactief toezicht 

Gemeente: Interviews cliënten zonder aanbieder

Jezelf omringen met deskundigen met een goed verhaal

Gemeente: Opvragen feitelijke gegevens

Gemeente: Mensen los van elkaar spreken

Gemeente: Opvragen evaluaties

Gemeente: Zoeken van eigen deskundigen in eigen netwerk om hier doorheen te prikken

Gemeente: Investeren in professionaliteit van toezicht

Gemeente: Investeren in deskundigheid

Gemeente: (Investeren in) interne en externe deskundigen

Doorvragen naar verhaal: dat moet consistent zijn

Gemeente: Aanbieder in aantoonrol

Zorgverzekeraar: Integriteitstoets

Kwaliteit monitoringssysteem

Gemeente: Opvragen van kwaliteitshandboek

Gemeente: HKZ of ISO voor de kwaliteit van de organisatie

Gemeente: Landelijk systeem/ verzamelpunt
Gemeente:Producten en indicaties duidelijk omschrijven aan de voorkant voor de WMO

Gemeente: Klanttevredenheid onderzoek wordt door een onafhankelijk bureau uitgevoerd en niet door de aanbieder zelf

Gemeente: Eisen stellen aan cliënt tevredenheids systeem

Gemeente: Fraude alertheid medewerkers

Zorgverzekeraar: Benchmarken van instellingen door zorgverzekeraar

Zorgverzekeraar: Invoeren onafhankelijke indicatiestellingen
Zorgverzekeraar: Meer uniformiteit in eisen monitoring via onder meer IT oplossingen

Informatie verstrekken

Gemeente: Zoeken naar eigen deskundige in eigen netwerk (om door onjuiste informatie heen te  prikken)

Gemeente: Professionaliteit van toezicht

Gemeente: Doorvragen naar verhaal; moet consistent zijn

Gemeente: Aanbieder in aantoonrol

Gebruik maken van dwarsheid van toezicht en administratie bij beleidsmakers binnen gemeenten

Resultaten per cliënt volgen en daarover gesprek hebben

NBA

Ondersteuning van NBA voor kleine kantoren

NBA betere controle samenstellingsverklaringen 

Hogere eisen stellen aan de samenstellingsverklaring en bijbehorende controle, als ook transparantie eisen stellen bij de verklaringen.  

Pand huren/ kopen

Gemeente: Eisen stellen aan huurprijzen. De huurprijzen moeten marktconform zijn.

 

Banken: Bij huur/verhuur constructies inzage in onderlinge contracten

Rol beleggen bij College Sanering zorginstellingen

Meer toezicht rond verhuur en verbouwen

Algemeen/ Banken: inzage in contracten met zorgverzekeraars

Vergunning verstrekken door gemeenten voor kamerbewoning in het pand

Notaris: ABC constructies; signaal aan derden doorvragen en vastleggen 
Analyse jaarrekening

Beoordeling NZa naar (hoge) kapitaallasten, als onder deel van nieuwe bevoegdheden witza/jmvc

Selectie pand o.b.v. rendement, niet functionaliteit

Gemeente: Inclusie en exclusiebeleid 

Gemeente: Ken je aanbieder en stel vragen

Gemeente: Beschermd wonen kan niet in PBG

Witwassen van gelden

Notaris: ABC constructies; signaal aan derden doorvragen over waardestijgingen

Rol College Sanering Zorginstellingen.

Toezicht

Gemeenten verplichten de wettelijke taak meer af te kaderen

zk, zv, en gemeenten koppelen de date en kijken welke 'kleine' aanbieders op meerdere wetten en terreinen werken. Dan aanbieders verdelen onder elkaar

Verbeteringen aan pand aanbrengen, en vervolgens in korte tijd doorverkopen.

Achtergrond van de partij

VOG verplichting

Transparantie tussen toezichthouders en zorgverzekeraars/ zorgkantoren

Verschillende bv's voor vastgoed en zorg met onderlinge verrekeningen

Gesprek met zorgaanbieder over vastgoed en zorg

Behaald rendement op huurinkomsten, en realisatie van acceptabel winst percentage.

Controle NZa op (te hoge) kapitaallasten

Meldplicht

Verbod op verbinden zorg en wonen (als (het wonen) geen onderdeel van de zorg is)

Verbod op beperken huurrechten cliënten

Openbare kadastrale gegevens gebruiken bij zoeken naar adressen van cliënten en aanbieders.

Zorggeld gebruiken om pand te financieren

Notaris: Cliënt acceptatie

Turbo liquidatie

Notaris: Liquidaties verplicht via notaris te laten afronden of via notarissen te begeleiden

Afstemmen met poortwachters

Notaris:  Meldingsmogelijkheid 

Notaris: Informatie van foute cliënten met elkaar delen

Notaris: De nieuwe maatschappelijke bv verplicht stellen bij oprichting van een zorg bv

Doorstart zou een geschikter moment zijn. Wordt gesleuteld in bedrijfsstructuur