Complexe juridische structuren in de zorg
Legenda 'complexe juridische structuren in de zorg'
In het barrièremodel zie je drie verschillende vormgevingen van de tekst. Hieronder een korte toelichting.
De dikgedrukte onderdelen zijn clusters, hiermee is de informatie overzichtelijker bij elkaar geplaatst onder een bepaalde clusternaam.
- De informatie die wordt beschreven achter een dergelijk grijs bolletje is de informatie die thuishoort onder deze clusters.
Daarnaast zie je in het model ook blauw gekleurde i-tjes. Deze blauwe i-tjes bevatten dezelfde soort informatie als de informatie bij de grijze bolletjes; zij vallen namelijk onder de informatie die thuishoort onder de clusters. Het verschil: achter een blauw i-tje wordt extra informatie wordt beschreven, denk hierbij aan een toelichting, extra uitleg of een voorbeeld.
Mocht je alsnog vragen hebben, neem gerust contact met ons op!
BV oprichten naast de zorgstichting en BV als onderaannemer inzetten in combinatie met te hoge prijzen voor de diensten
Meerdere BV's oprichten met verplichte onderlinge dienstverlening
Bedrijfsstructuur
Ingewikkelde bedrijfsstructuur (aandelenrelaties) die achterliggers onzichtbaar maakt
RvT
RvT zonder kennis aanstellen
RvT ziet toe op beperkt deel binnen zorgconcern
RvT met mede daders
Zorg en wonen
Personeel, zorg en wonen scheden in verschillende juridische entiteiten
Splitsen zorg en wonen in juridisch eenheden
Moedwillig personen kiezen die meewerken, althans niet tegenwerken, bij het opzetten van de onttrekkingsmogelijkheden
Inbreng van gelden (eigen of vreemd vermogen)
Gebruik maken middels overname/ fusie van bestaande rechtspersonen
Meewerkend bestuurders betrekken die geen zorg leveren
Holding is gesitueerd in buitenland, BV in NL opgericht
Accountant benoemen die niet is aangesloten bij een (inter)nationaal netwerk
Meerdere familieleden met elk een eigen BV als aandeelhouder om dezelfde holding
Onvolledig of onjuiste informatie verstrekken over de voorgenomen activiteiten
Stappen splitsen en verdelen over verschillende poortwachters zodat ze het geheel niet zien
Vrije opzet juridische structuur
Keuze poortwachters
Criteria voor keuze van de betreffende poortwachters
Geen standaard vereiste informatie door aanbieders
accountant /adminstratieconsulent selecteren die het niet zo nauw neemt
Keuze / invullen rol poortwachters m.b.t. klopt wel maar deugt niet
Vrije keuze van soorten poortwachters contact met bank/ financier en zorgkantoor/ verzekeraar bij mogelijke oprichting van zorgbedrijf (nut/noodzaak)
Zwakke (qua integriteit of kennis) broeders in het vak kiezen als adviseur. Die kunnen of willen niet overzien wat er gebeurt.
Vrije opzetcriteria bij cliënt acceptatie
Notaris dat hij zich moet vergewissen van de rationale van de structuur
Controle van zorginstellingen zijn vooralsnog geen wettelijke controles
Gemeente is blij met nieuwe aanbieder met goed verhaal (=valkuil)
Constructie die onderaannemers met te hoge prijzen waarbij de onderaannemer fungeert als BV die eigendom is van oprichter zorginstelling
Achtergrond van de tegenpartij. Bij wie wordt wat ingekocht
Contracten
Leaseconstructies
Gebruik maken van de zakelijke contracten in een andere hoedanigheid (bij ander onderneming of in privésfeer)
Onvoldoende m2 ruimte per bewoner
Financiering / verdienmodel
Opzet en criteria van verdienmodel
Financiering door gelieerde partij tegen onzakelijke voorwaarden
Nut/noodzaak van inkoop in relatie tot verdienmodel
Ongekwalificeerd personeel aantrekken
Onderaannemers
Zpp'ers zoveel mogelijk laten doen tegen lage tarieven
Geen goede monitoring op behandeling
Te hoge zorgvraag benoemen
Zorg leveren en declareren
Minder zorg leveren dan waar recht op is
Activiteiten declareren die niet declarabel zijn (bijvoorbeeld reistijd)
Actuele casus bij controlecliënt: Zzp-er stuur factuur voor verleende zorg aan cliënt. Instelling declareert bij de gemeente. Maar later blijkt dat zzp-er niets heeft gedaan
Zorg op een te hoog niveau declareren terwijl er een lager niveau zorg geleverd is
DBC
Verkeerde DBC gedaan
Zorg anders
Zaken doen waar cliënten bij van worden maar die niet vallen onder zorg
Zorg verlenen onder de noemer 'verplaatste direct contracttijd' / is een maar in de wet: regeltijd is declarabel maar niet te controleren
Patiënten die eigenlijk mantelzorg krijgen die dan nu betaald worden
Groepsbegeleidingen geven waar individueel moet zijn
Mensen aan het werk zetten in bedrijven (soms illegale ondernemingen) waar de achterliggende partij ook weer baat bij heeft
Minimale inzet en laaggeschoold personeel, of met grote groep 1 medewerker
Ongekwalificeerd personeel/ vrijwilligers inzetten
Afspraken maken met personeel dat tegen minimumloon wil werken (waardoor winst wordt gecreeërd)
Onevenredig hoge eisen stellen aan personeel (onbetaalde overuren)
Zorg laten uitvoeren door onderaannemer
Opzet van bedrijfsvoering m.b.t. kwaliteit en financiering
Interne opdrachtgever/ delegatie naar andere rechtspersonen tegen onzakelijke tarieven of ter versluiering van geldstromen
Zorg en wonen
Met zorggeld huur betalen
Intramuraal declareren, maar cliënten ook huur laten betalen
RvT
Geen echte RvT (ja-knikkers)
RvT niet voldoende geïnformeerd/ informeren
Accountant
Geen gecertificeerde accountant
Schermen met avg om niet aan vorderingen te voldoen
Uitbetalen deel zorgenden aan cliënten
Opzet contract met en factuur aan cliënt
Zorgen dat het er goed uitziet, dat trekt cliënten (vertegenwoordigers van) makkelijk aan
Het misbruik maken van cliënten
Patiënten inzetten voor criminele activiteiten (casus Twente)
Criteria cliënten
Cliënten wegtrekken bij andere organisaties
Oudere patiënten, patiënten met een beperking of patiënten zonder mantelzorgers zijn niet in staat om daadwerkelijke levering van de zorg vast te stellen
Spookcliënten creëren
Vrije kwaliteitseisen van intern en extern in verantwoorden en toezicht door wie
RvC / RvT
Intern: RvC/RvT die niet daadwerkelijk toezicht houdt of onder druk gezet wordt door aandeelhouder (die kan ontslaan)
RvC die te weinig informatie heeft of krijgt, geen overzicht heeft over hele bedrijfsstructuur maar slechts een onderdeel
Niet deskundige RvC
Accountant
Geen echt intern toezicht, geen echte accountant
Kwaliteit werkzaamheden van de accountant
Soort accountantsplicht bij de externe (verticale en horizontale) verantwoording
Relatie met toezichthouders
Onjuiste informatie verstrekken aan toezichthouders
Omkopen/ bedreigen / chanteren toezichthouders
Toezichthouders zijn betrokken bij fraude (krijgen extra compensatie)
Kwaliteit monitoringssysteem
Je zelf omringen met deskundigen die een goed verhaal vertellen aan iedereen waardoor het te complex wordt om je aan te pakken
Is verminderen administratieve lasten een argument om iets niet te doen?
Zorgen dat cliënten niet klagen, geen signaal maar toezicht (afkopen)
Klachten die mogelijke signaalwerking zouden hebben afkopen
Druk op cliënten om goede verhaal te vertellen, niet het echte verhaal.
Een vracht aan info binnen gooien bij onderzoek om bomen/bos te krijgen // extreem veel informatie verstrekken bij een onderzoek om het onoverzichtelijk te maken
Protocollen (kwaliteit) hebben, maar niet implementeren, moeilijker meetbaar
Gebruik maken van dwarsheid van toezicht en administratie bij beleidsmakers binnen gemeenten
Pand huren/kopen
Huren van een pand wat eigendom is van oprichter of partner. En dat tegen een te hoge prijs
Pand aankopen van de eigenaar uit een andere BV
Verkoop aan groep-BV en terug huren tegen te hoge huurprijs
Pand opknappen
Onevenredige dure verbouwingen doen
Cliënten inzetten om pand op te knappen als 'dagbesteding'
Witwassen van gelden
Toezicht
Territoriale spreiding om toezicht moeilijker te maken
Zoeken naar gemeenten waar interne organisatie te wensen overlaat zodat toezicht faalt
Verhuurder als partner in crime
Verschillende BV's voor vastgoed en zorg met onderlingen verrekeningen
Opzet van de kostprijsberekening
Pand helemaal niet gebruiken voor de zorg. Alleen maar op de balans zetten.
Vastgoedbemiddelaars in het kader van hun rol in de WWFT
Achtergrond van de partij waarmee zaken wordt gedaan
Oneigenlijk verbinden van zorg en wonen voor zorg waar wonen geen element is
Controle / toezicht
Turbo liquidatie gebruiken om controle moeilijk te maken
Als er geen cliënten meer zijn is de drang om toezicht te houden veelal weg bij gemeenten (er zijn er velen MET cliënten nl)
Slapend verder gaan om onder de radar te blijven
Afstemmen met poortwachters
Onjuiste waardering activa/passiva
Strafrechtelijke vervolging blijft lastig dus behoud van VOG
Bestuur overdragen aan katvanger en daarna bestuurder uitschrijven zodat rechtspersonen zonder bestuur zit
Einde zorg is einde huur. Zorg toezicht dan ondergesneeuwd door zoektocht naar nieuwe zorg en nieuwe woonruimte. Verantwoordelijkheid gemeente gaat zeker zover.
Schadeclaims veinzen, die erkennen en uitbetalen, daarna bedrijf beëindigen.
Grote beëindigingsvergoeding en betalen voor bijvoorbeeld voortijdig einde huur
Meerdere BV's
Betrokkenheid van meerdere entiteiten (als er geen professionele organisatie achter zit of geen goede/ zakelijke reden achter zit)
Meerdere entiteiten op hetzelfde adres
Bestuurders betrokken bij meerdere entiteiten
Via contracten verbonden zijn aan elkaar om zo zorggeld te onttrekken zonder UBO relatie
Bestuurder heeft geen relevante bestuurservaring met zorg
Dwingen van contracten
Bij een fusie met bestaande zorgaanbieder waarbij de activiteiten. niet samengevoegd worden
Bedrijfsstructuur
Nog niet zo lang actief zijn
Niet zichtbaar wie UBO is
Structuur die gericht is op anonimiseren; ook van financiër en verhuurder
RvT
RvT die te lang blijven zitten
RvT die niet regelmatig kijkt op de werkvloer/ inactief is / niet regelmatig om informatie vraagt of van bestuurder krijgt
Zich makkelijk laten benoemen
Toezicht maximaal geminimaliseerd
Geen reputatierisico: nieuw of onbekend in de zorg
Beoogde commissarissen niet om informatie vragen
Zorg en wonen
Verkoop en terughuren tegen hoge huurprijzen
Vastgoed in handen van niet professionele partijen
Moedwillig personen kiezen
Dominante bestuurder die geen professioneel tegenspraak organiseert
Familiale structuren
Inbreng van gelden
Wanneer gelden niet afkomstig zijn van een bank
Gelden van substantiële inbreng van niet professionele partijen (bank, private equity, pensioenfonds)
Gebruik maken van rechtspersonen
Overname van bestaande rechtspersoon
Na overname worden de statuten gewijzigd zodat winstuitkering mogelijk is
Informatie
Zuinig met de waarheid zijn bij het opzetten van de structuur; deelwaarheden verstrekken
Familieleden met BV
Bewust op zoek naar extra aandeelhouder om onder UBO registratie uit te komen
Holding buitenland, BV in NL opgericht
Structuur vennootschappen / dubbele vennootschappen
Accountant niet aangesloten bij (inter)nationaal netwerk
Benoemen van een accountant die niet is aangesloten bij een (inter)nationaal newerk
Heeft het kantoor een omvang die reputatierisico kan dragen?
Foute bestuurders
Bestuurders betrokken bij rechtspersonen die eerder in de problemen zijn gekomen (waaronder faillissement, dan wel uitschrijving uit het handelsregister/ bestuursverbod)
Deponering in KvK niet tijdig
Bestuurders die vaak zijn uitgeschreven in handelsregisters en opnieuw ingeschreven
Stappen splitsen en verdelen over verschillende poortwachters
BV oprichten in korte tijd bij meerdere notarissen/ onbekende poortwachters / accountant die niet lid is bij NBA
Vrije opzet juridische structuur
Meerdere notarissen / adviseurs betrokken.
Foute accountant
Bankrekening niet bij 1 van de 4 grootbanken
Combinatie van onbekende poortwachters en een accountant die geen lid is bij NBA & banken die alleen een client take on proces hebben op mogelijke belastingfraude
Notaris
Niet kritische houding van een notaris
Geen wettelijke controles zorginstellingen
Accountants zonder AFM vergunning
Gemeente blij met nieuwe aanbieder
Dubbele pet van de gemeente: toezichthouder en financier
Constructie onderaannemer
Transacties met gelieerde partijen die een overbodige tussenschakel kunnen zijn
Transacties met verbonden rechtspersonen
Meerdere BV's op 1 adres met elk eigen 'huurkosten' waardoor huurpand diverse malen over de kop gaat
Levering vanuit andere gelieerde (niet-professionele) organisaties en daarmee hoge kostprijzen
Hoge kostprijzen (nog niet marktconform)
Personeel
Familie wordt ingeschakeld (als fictieve medewerkers)
Niet in staat om gekwalificeerd personeel aan te trekken
Hoog verloop bij personeel
Personeel zonder VOG
Contracten
Met onprofessionele partijen leaseconstructies aangaan
UBO werkt niet steeds met dezelfde partijen
Informeel beperkt netwerk (er wordt niet gebruik gemaakt van een professioneel netwerk)
Financiering / verdienmodel
Verdienmodel is niet transparant gemaakt door de ondernemer
Klant kan niet helder maken hoe ondernemen geld verdient en wat het businessmodel is
Ontbreken van een goed ondernemingsplan
Inloopkosten gaan boven bekaadde ratio's (wordt op een gegeven moment verspilling)
Geen inzicht in herkomst van het vermogen van gelieerde partijen: levert vragen op.
Vierkante meters komen niet overeen met aantal bewoners
Achtergrond van de partij
Geen inkoop bij professionele partijen
Zaken doen met kwetsbare leveranciers
Gelieerde partij probleem
Onderaannemers
Hoge winst
Personeelskosten ratio te laag
Algemeen
Te lage loonkosten
Verhouding inkomend huur- en uitgaande huur
Zorgondernemer moet van bank wisselen
Geen goede monitoring
Onjuiste indicaties
Zwaardere behandelcombinaties gebruiken dan reeën geïndiceerd zouden zijn
Zorg leveren en declareren
Kijken naar de kostenstructuur en zorghandelingen bij patiënt niet mogelijk
Afpersen van zzp-ers om volle uren te schrijven, en bij een no-show een half uur schrijven
RvT
RvT leden zijn gelinkt aan oude entiteiten inkomen samen bij bijvoorbeeld een voetbalvereniging
Veel wisseling RvT
RvT leden: familieleden, afnemer / toeleverancier, oude medewerker
Misbruik cliënten
Cliënten werven die geen echte klachten hebben maar gebruikt worden om te declareren
Cliënten werven die moedwillig bereid zijn om mee te hepen frauderen tegen een kleine vergoeding
Cliënten werven met weinig tot geen netwerk
Link met andere ondermijnende criminaliteit
Kwaliteit van de cliënt (is de cliënt in staat om de zorgaanbieder te woord te staan)
Ernstig vervuilde panden
Hoge energierekening
Bij echtparen aangeven dat je beide personen zorg verleent, maar de zorg is eigenlijk maar voor 1 persoon
Spookcliënten
Cliënt nooit te pakken kunnen krijgen
Criteria cliënten
Cliënten die geen goede taalbeheersing hebben / niet beschikken over een goede taalbeheersing
Patiënten werven die geen zorg nodig hebben maar wel bereid zijn te zeggen dat ze zorg ontvangen
Bij een bezoek is de zorgverlener er altijd bij
Bewindvoerder heeft een relatie met de zorgaanbieder
Veel overstappen van cliënten naar andere (zorg)aanbieders
Druk op cliënten
Alleen maar tevreden cliënten
RvC/ RvT
Jonge RvT die zorginhoudelijk niet voldoende opgeleid zijn om deel te nemen aan gremium
Accountant
Detecteren van een schaduw administratie
Rommelige bedrijfsvoering
Alles is gericht op papieren verantwoording zodat inhoudelijk toezicht zoveel mogelijk achterwege blijft
Onvoldoende toegevoegde waarde bij het accountantsproduct
Relatie met toezichthouders
Valse diploma's of VOG's
Kwaliteit monitoringssysteem
Cijfers op orde hebben zodat geen hits op indicatoren
Gebruik maken van dwarsheid van toezicht en administratie bij beleidsmakers binnen gemeenten
Veel praatjes, weinig actie
Pand huren/kopen
Kadastersignaal en combineren met m2 prijs
Huur/aankoopbedrag 50% boven de norm
Gebruik van verschillende notarissen
Verschillende vastgoedpartijen
Pand op balans
Notaris gebruiken uit andere stad dan waar de zorg plaatsvindt
Pand opknappen
Huurrekening die omhoog gaat
Achtergrond van de partij
Crimineel verleden van de eigenaar.
Oneigenlijk verbinden van zorg en wonen voor zorg waar wonen geen element is
Afhankelijke positie cliënt t.o.v. zorgaanbieder.
Regelmatig oprichten van nieuwe organisatie
Wisselen van regio en activiteiten
Ineens vertrekken en organisatie achterlaten
Geld wegsluizen naar andere BV
BV failliet laten verklaren en opnieuw beginnen (onder andere naam)
Benoemen katvangers
Verkoop bedrijf aan buitenlandse etniciteit
Snel dividend uitkeren voor beëindiging of overname
Onder andere naam nieuwe WTZI toelating aanvragen en doorstart
Notaris
Juridische adviseur
Advocaat
Makelaar
Accountant
KvK
Bestuurders
Organisatieadviseur
Gemeente
Zorgkantoor
Kadaster
Financier
Investeerder in pand
Bewindvoerders
Bank
Woningbouwcorporaties
Zorgverzekeraar
Zorgbehoevende(n)
Bedrijfsadviesbureau
Beoordelaars van de kwaliteit van de poortwachters
Accountant
Fiscalist
Investeerders
Verhuurders
Gemeente
Zorgkantoor
Taxateur
Aannemer
Medewerkers
Zorgverleners
Leveranciers
Leasepartijen
(Groot)handelaren medische artikelen en hulpmiddelen
Degenen die helpen bij de opzet van de bredrijfsvoering
Accountant
Uitleners van zorgpersoneel
Klusjesmensen
Bewindvoerders
Architecten (voor verbouwing(en) of ontwerp nieuwbouw)
Gemeenten
Zorgkantoren
Uitleners zorgpersoneel
Uitzendbureau
Medewerkers
Zorgverleners personeel
Zorgverleners met eigen juridische constructie
Leveranciers
Alle contractspartijen
Verhuurders
Pandeigenaren
Administratieve afdeling
Zorg ontvangers die tekenen voor niet ontvangen zorg
Afnemers
Bedrijfsvoering is zorgkwaliteit en financieel
Administratiekantoor
Financiers
Bank
Gelieerde ondernemingen
Bewindvoerders
Familieleden
Ziekenhuizen
Transferpunten
Zorginstellingen
Andere zorgaanbieders (hoofd- / onderaannemerschap)
Huisartsen
(sociale) media
Andere zorginstellingen bij onderaanneming
Vertegenwoordigers van cliënten
Gemeenten die cliënten moeten verplaatsen
Andere doorverwijzend zoals gemeenten (wmo loketten)
Medewerkers die 'kwetsbare 'cliënten' werven
Verwijzers (toegang, huisarts)
Nieuw personeel die cliënten meenemen
Gemeenten
Zorgkantoren
Gemeente
Accountant
(leden van) RvT
Intern: AO
Gelieerde toezichthouders
adviseurs m.b.t. kwaliteit van de opzet en criteria van verantwoording en toezicht (oa accountant)
OR/ Cliëntenraad
svb
Zorginkoper
VWS (wetgeving)
Auditors
FIU
FIOD
OM
(bedrijfs)makelaar
Familie met vastgoed bv's
Gemeente (inzake bestemmingsplan & vergunningen)
Woningbouwcorporaties
Verkopers/ verhuurders
Hypotheekverstrekker
Partijen m.b.t. vastgoed transacties
Notaris
Juridisch adviseur
Advocaat
Projectontwikkelaar
KvK
Bank
Investeerder(s)
Bank
KvK
Notaris
Accountant
Wetgever
Administratie kantoor
UWV
Intern en extern toezichthouder
Fiscalist
Curator
Svb
Belastingdienst
Algemeen
Toegang tot de markt beter reguleren
Meld/ vergunningsplicht obv AWtza
Gemeente: Aanvraag alleen goedkeuren wanneer deze is gecontroleerd door toezichthouder NZa
Accountant: Controleprotocol accountant aanscherpen
Meerdere BV's
Accountant/ Zorgkantoor/ gemeente: Controle op eigenaarschap i.r.t. zakelijke transacties
Accountant: Controle door accountant verbeteren o.a. op zakelijke prijzen toetsen.
Accountant: MSB onder verantwoording en transparantieplicht brengen
Accountant: Als contractpartner gebruik maakt van onderaannemer, dan in contract regelen en transparant zijn
Accountant: Regulering van de transfer pricing
Accountant: Stoppen met het gedoogbeleid dat oprichter ook eigenaar is.
Accountant/ Overheid/gemeente: Inbrengen wettelijke controle in de zorgsector.
Ingewikkelde structuur vooraf aangeven/voorleggen bij NZa
Gemeente: Vergunning vooraf en meldingsplicht invoeren
Meer toelichting vragen door accountants en notarissen, zij moeten kritische vragen stellen
Rol van de notaris doorvragen aan het begin van het proces
Geaccrediteerd adviseur en kantoor
Overheid/ gemeente: Apart label verstrekken aan zorgsector
Overheid/ Gemeente: Aanpassing wet normering topinkomens
Gemeente: VOG voorschrijven voor nieuwe toetreders en nieuwe toezichthouders
Bedrijfsstructuur
Accountant: Goedkeuring vooraf invoeren voor zorgaanbieders
Notaris: Onderzoek: opvragen namen adviseurs en ondernemingsplannen
Notaris: MOT melding
Notaris: op 'persoon' kunnen zoeken in KvK
Notaris: Durf dienst te weigeren ondanks ministerieplicht
Accountant: VOG
IGJ rol laten spelen
RvT
Accountant: Accreditatie stelsel als eis stellen (RvT)
Accountant: Guidance geven aan RvT als zij nog onbekwaam zijn.
Accountant: beloning van RvT verplicht stellen volgens structuur WNT
Accountant/ NZa: toezichthouders aanwijzen als het niet goed gaat of bij twijfels
Accountant/ NZa: bekostiging aanpassen
RVT: RvT instellen op het hoogste niveau, en uitbereiding van het takenpakket/verantwoordelijk Rvt
NZa/ Gemeente: Integriteits- en deskundigheidstoetsen voor de RvT door de NZa en gemeenten
Verplicht lidmaatschap vereniging van toezichthouders
Zorg en wonen (splitsen in aparte vennootschap)
Accountant: Guidance aan interne toezichthouders om meer en betere vragen te kunnen stellen aan bestuur
Accountant: Guidance voor interne toezichthouders over structuren die opgezet worden
Schaalgrootte als voorwaarde om als zorginstelling te kunnen opereren
Voorschrijven dat splitsen zorg en wonen in juridische eenheden niet een acceptabele structuur is voor zorgaanbieders (vanuit zorgdoelstelling)
Bewust bepaalde personen kiezen
Accountant: Bij toetreden van nieuwe speler VOG verplichten
Accountant: Visie Coziek aan de voorkant aanpakken via vergunning systeem
Accountant: Meer rechtsmiddelen voor zorgverzekeraars
Accountant: AFM vergunning voor accountant in de zorgsector
Accountant: Basisregels over toezicht wanneer nieuwe ondernemer meerdere entiteiten heeft
NZa/ IGJ/ Zorgkantoor: Gezamenlijke toestemming IGJ/ NZa/ Zorgverzekeraar of zorgkantoor
Rol bestuurders in de zorgonderneming
Hele bestuur verantwoordelijk maken voor juiste zorgverlening
Instelling verplichten om transparant aantal fte's direct in de zorg actief zijn openbaar maken in de jaarrekening
Inbreng van gelden
Notaris: Nagaan herkomst gelden.
Accountant: Opvragen aandelenkapitaal
Alleen eigen vermogen inbrengen of alleen professioneel vermogen
wijziging inrichting rechtspersonen
Hertoets door de NZa als een belangrijke wijziging betreft in de zeggenschap
bestuurders in prive aansprakelijk stellen
Informatie
Accountant: ervaring zorgsector nodig
Accountant: Accountant moet risico analyse voor zichzelf maken o.a. op integriteit bestuur.
Accountant: Met keurmerk werken
Accountant: Meldingsplicht instellen.
Accountant: Control statements vanuit bestuur
Accountant: Kaderregeling AO/AC aanscherpen.
Notaris: MOT melding
Notaris: Opvragen namen van adviseurs en ondernemingsplannen
Juridische structuur met buitenlandse holding
Taks haven buiten de UE, NZa waardig
Accountant niet aangesloten bij (inter) nationaal netwerk
Grotere normering opleggen bij zelfstandigen
Monitoring van accountants en notarissen die betrokken zijn bij zorginstellingen door de NZa en gemeenten
Vergelijk DNB voor verzekeraars
Integriteit bestuurders
Notaris: namen adviseurs en ondernemingsplannen opvragen (onderzoek)
Notaris: MOT melding
Notaris: Intake gesprek
Notaris: op 'persoon' zoeken in KvK
Notaris: Durf dienst te weigeren ondanks ministerieplicht
Stappen splitsen en verdelen over verschillende poortwachters
Banken: Centralisatie betalingsverkeer bij 1 bank
Banken: Bij openen van rekening vragen of er gekwalificeerd personeel is
Banken: Vragen om verklaring van (totale) herkomst van vermogen
Notaris: Navragen/delen van informatie onder notarissen over een bepaalde partij.
Verplichting tot het aanvullend stellen van zekerheden door zorgaanbieders aan de banken.
Vrije opzet juridische structuur
Banken: Extra attentie bij openen van rekening, wijziging van rechtsvorm, wijziging van de structuur en bij overname
Banken: Externe laten uitleggen over constructie
Banken: Tussentijdse toetsing om de structuur te achter halen en indien nodig te actualiseren(CDD Proces)
Banken: Onderzoek NZa naar gedrag van de betreffende zorgaanbieder wanneer er sprake is van banken integriteit issue
Toezichthouders (o.a. NZa) die clean sheet geeft voor de diverse poortwachters.
Notaris: Notarissen zouden een vertrouwensnotaris in kunnen schakelen
Informatie over bedrijfsstructuur die NZa ontvangt ook aan notaris aanleveren in het kader van zijn of haar betrokkenheid
Wettelijke controles zorginstellingen
Wettelijke controle maken: zoals bedoeld in WTA
Gemeente is blij met nieuwe aanbieder
Toezicht weghalen bij gemeenten en centraliseren bij NZa en IGJ
Gemeente middelen geven en verplichtingen opleggen om te onderzoeken, handhaven, enz.
Spanning AVG en fraude opsporing
Meer mogelijkheden om informatie uit te wisselen om zo fraudeurs uit verleden op te sporen
Algemeen
Eisen stellen aan (markt conforme) huurprijzen
Toetsing huur door externe partij die onder tuchtrecht staat
Rol beleggen bij College Sanering zorginstellingen
Toezicht rond verhuur en verbouwen
Contracten met zorgverzekeraars
NZA: kijken naar uitschieters in kapitaallasten bij nieuwe bevoegdheden witza/jmvc
Opbouw personeelsbestand (verdeling van kwalificaties)
Tariefdifferentiatie
Verantwoordelijkheid aanbieder en bepalen welk tarief bij de zal hoort op basis van taken en scholing
Financiering /verdienmodel
Analyse van jaarrekeningen over meerdere jaren.
Contracten (o.a. met zorgverzekeraars)
No-shows vastleggen
Afspraken maken wat je toestaat voor no-shows
Gemeente/verzekering letten op no-shows bij een klant
Geen no-shows declareren
Met mobiel in- en uitchecken (zowel aanbieders als klant)
Niet voldoen aan minimaal aantal m2 per bewoner
Inzetten cliënt (toetsing)
Onderaanneming (uitbesteding van werkzaamheden)
Verbod op uitzendactiviteiten.
Tariefdifferentiatie in combinatie met meldplicht aanbieder
Algemeen
Geen goede monitoring
Zorg anders
wwft voor zorgaanbieders bij banken, advocaten en accountants
Te hoge zorgvraag benoemen
Zorg leveren en declareren
Zorg anders
DBC
Personeel
Bedrijfsvoering
Zorg en wonen
Uitbetalen deel zorgenden aan cliënten
Zorg bieden aan familielid
Misbruik cliënten
Criteria cliënten
Vrije kwaliteit criteria
Opzet contract met en factuur aan cliënt
Transparantie m.b.t. de kwaliteit van de geleverde zorg.
Criteria cliënt
Geen standaard vereiste informatie door aanbieders
Vrije kwaliteitscriteria intern en extern
Gemeente: Dezelfde kwaliteitscriteria en rechtmatigheidscriteria
Gemeente: Verantwoording d.m.v. jaarrekening eisen
Gemeente: Beschrijven kwaliteit en rechtmatigheidscriteria opzetten
Gemeente: Kwaliteit meenemen in contractinkoop ook bij PGB
Gemeente: Gebruik maken van algemene voorwaarden
Gemeente: Goede communicatie onder betrokkenen in een vroeg stadium
Druk op cliënten
Banken: Toetsing huur door een externe partij die onder tuchtrecht staat
Gemeente: Lokaal meldpunt gemeente
Gemeente: Scherper zijn/ doorvragen bij evaluties consulenten
Gemeente: Zorgaanbieder niet aanwezig bij herindicatie
Gemeente: Onafhankelijke cliënttevredenheidsonderzoek
Gemeente: Cliënt informeren (vooraf) over meld mogelijkheden
Gemeente: Risicoscan over aanbieder
Gemeente: Externe klachten afhandelaar goed te bereiken
Gemeente: Actieve rol cliëntenraad
Zorgverzekeraar: Professionaliseren van cliëntenraad
Zorgverzekeraar: Landelijk (anoniem) meldpunt
Bewustwordingscampagne
Gemeente: Inzetten sociaal wijkteam
Zorgverzekeraar: Huisbezoeken bij verzekerden
Telefonische enquête verzekerden
Inzetten van cliënt-vertrouwenspersoon
RvC/RvT
Aanbieder/Gemeente: Aantonen onafhankelijkheid RvT
Gemeente: Screeninsgprofiel voor bestuurders en interne toezichthouders opstellen
Gemeente: Commissarissen bekend bij KvK
Zorgverzekeraar: Acteren op signalen van RvT/RvC maar zelf ook actief met RvT/RvC contact opnemen
Gemeente: RvC melden bij toezichthouders als bedrijf niet meewerkt aan informatie
Gemeente: Kopie van toezichthoudersrapport sturen naar RvC/RvT.
Zorgverzekeraar: Als zorgkantoor/zorgverzekeraar RvC aanspreken op verantwoordelijkheid en taakuitoefening
Gemeente: Governance code van toepassing maken op wmo
Gemeente: Kritische vragen over relatie aandeelhouders/bestuurders
Accountant
Gemeente: o.b.v. jaarrekening controleren of het past binnen de kaders
Gemeente: AFM controleren bij zorgaanbieders waar een registeraccount bij betrokken is
Gemeente: Onderzoek doen bij kleine aanbieders die mogelijk geen registeraccount hebben
Wettelijke controle overeenkomstig aan WTA
Accreditatie vooraf en toezicht achteraf
Monitoring van accountants (NZa)
Notaris vraagt naar naam accountant/fiscalist bij beginnende zorgaanbieders
Gemeente: Intensieve controle (achter de cijfers)
Zorgverzekeraar: Tegengaan van 'bekende' accountants
Zorgverzekeraar: Vereisten accountantsverklaring verhogen
Zorgverzekeraar: Screenen
Gemeente: Checken diploma's
Gemeente: Verklaring accountant, maar anders dan huidige samenstelverklaring
Integraal toepassen bestaande systematiek accountantsproduct
Kijken naar relevantie
Eis dat accountantsverklaring door een NBA lid wordt afgegeven
Relatie met toezichthouders
Gemeente: Landelijke handhavingskader
Gemeente: Aangifte doen van valsheid in geschriften
Gemeente: LOD als dwangmiddel
Gemeente: Confrontatiegesprek t.a.v. verkeerde informatie verstrekking
Gemeente: Zero-tolerance (aanpak)
Gemeente: Professionaliteit toezichthouders beoordelen: afstand nabijheid, vriendelijk maar beslist
Gemeente: Niet solo werken als toezichthouder
Gemeente: Verantwoording van handelen toezichthouder vragen
Protocollen
Gemeente: Proactief toezicht
Gemeente: Interviews cliënten zonder aanbieder
Jezelf omringen met deskundigen met een goed verhaal
Gemeente: Opvragen feitelijke gegevens
Gemeente: Mensen los van elkaar spreken
Gemeente: Opvragen evaluaties
Gemeente: Zoeken van eigen deskundigen in eigen netwerk om hier doorheen te prikken
Gemeente: Investeren in professionaliteit van toezicht
Gemeente: Investeren in deskundigheid
Gemeente: (Investeren in) interne en externe deskundigen
Doorvragen naar verhaal: dat moet consistent zijn
Gemeente: Aanbieder in aantoonrol
Zorgverzekeraar: Integriteitstoets
Kwaliteit monitoringssysteem
Gemeente: HKZ of ISO voor de kwaliteit van de organisatie
Gemeente: Klanttevredenheid onderzoek wordt door een onafhankelijk bureau uitgevoerd en niet door de aanbieder zelf
Gemeente: Fraude alertheid medewerkers
Zorgverzekeraar: Benchmarken van instellingen door zorgverzekeraar
Informatie verstrekken
Gemeente: Zoeken naar eigen deskundige in eigen netwerk (om door onjuiste informatie heen te prikken)
Gemeente: Doorvragen naar verhaal; moet consistent zijn
Gemeente: Aanbieder in aantoonrol
Gebruik maken van dwarsheid van toezicht en administratie bij beleidsmakers binnen gemeenten
Resultaten per cliënt volgen en daarover gesprek hebben
NBA
Ondersteuning van NBA voor kleine kantoren
NBA betere controle samenstellingsverklaringen
Hogere eisen stellen aan de samenstellingsverklaring en bijbehorende controle, als ook transparantie eisen stellen bij de verklaringen.
Pand huren/ kopen
Gemeente: Eisen stellen aan huurprijzen. De huurprijzen moeten marktconform zijn.
Banken: Bij huur/verhuur constructies inzage in onderlinge contracten
Rol beleggen bij College Sanering zorginstellingen
Meer toezicht rond verhuur en verbouwen
Algemeen/ Banken: inzage in contracten met zorgverzekeraars
Vergunning verstrekken door gemeenten voor kamerbewoning in het pand
Beoordeling NZa naar (hoge) kapitaallasten, als onder deel van nieuwe bevoegdheden witza/jmvc
Selectie pand o.b.v. rendement, niet functionaliteit
Gemeente: Inclusie en exclusiebeleid
Gemeente: Beschermd wonen kan niet in PBG
Witwassen van gelden
Notaris: ABC constructies; signaal aan derden doorvragen over waardestijgingen
Rol College Sanering Zorginstellingen.
Toezicht
Gemeenten verplichten de wettelijke taak meer af te kaderen
zk, zv, en gemeenten koppelen de date en kijken welke 'kleine' aanbieders op meerdere wetten en terreinen werken. Dan aanbieders verdelen onder elkaar
Verbeteringen aan pand aanbrengen, en vervolgens in korte tijd doorverkopen.
Achtergrond van de partij
VOG verplichting
Transparantie tussen toezichthouders en zorgverzekeraars/ zorgkantoren
Verschillende bv's voor vastgoed en zorg met onderlinge verrekeningen
Gesprek met zorgaanbieder over vastgoed en zorg
Behaald rendement op huurinkomsten, en realisatie van acceptabel winst percentage.
Controle NZa op (te hoge) kapitaallasten
Meldplicht
Verbod op verbinden zorg en wonen (als (het wonen) geen onderdeel van de zorg is)
Verbod op beperken huurrechten cliënten
Openbare kadastrale gegevens gebruiken bij zoeken naar adressen van cliënten en aanbieders.
Zorggeld gebruiken om pand te financieren
Notaris: Cliënt acceptatie
Turbo liquidatie
Notaris: Liquidaties verplicht via notaris te laten afronden of via notarissen te begeleiden
Afstemmen met poortwachters
Notaris: Meldingsmogelijkheid
Notaris: Informatie van foute cliënten met elkaar delen
Notaris: De nieuwe maatschappelijke bv verplicht stellen bij oprichting van een zorg bv
Doorstart zou een geschikter moment zijn. Wordt gesleuteld in bedrijfsstructuur