Asbestsaneringsketen

NL

Export icon
Collapse icon
Expand icon

Asbestsaneringsketen

StatusPubliek toegankelijk
Makermark werts

In dit barrieremodel wordt het proces van asbestsanering in acht stappen weergegeven. 

Lees beschrijving
Verberg beschrijving
Eigenaar wil van asbest af
Inventarisatie door onafhankelijk inventarisatiebureau
Verwijdering asbest
Eindcontrole
Transport asbest
Ontvangst tussenlocatie
Transport asbest
Ontdoen van het verwijderde asbest (stortplaats)
Middelen
Infobronnen raadplegen
Locatie asbest
Opstellen rapportage
Uitvoeren onderzoek
Niet-gecertificeerd Saneerder
Materieel
Gecertificeerd Saneerder
Geaccrediteerd onafhankelijk laboratorium
Eigen of vervoersmiddel van derden
Transporteur conform VIHB
Materieel
Weegbrug (mogelijk)
(Erkende) inzamellocatie
Locatie
Transporteur conform VIHB
Materieel
(Erkende) Stortplaats
Weegbrug
Locatie stortplaats
Wettelijke vereisten
Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
Bouwbesluit 2012 Artikel 7.21
Productenbesluit asbest artikel 4
Asbestdakenverbod 2024
Asbestverwijderingsbesluit Artikel 3 (Inventarisatieplicht)
Asbestverwijderingsbesluit
Productenbesluit asbest
Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
Gecertificeerd onafhankelijk inventarisatiebureau
Arbo wet en Besluit
Wet milieubeheer
Startmelding LAVS
Sloopmelding aanwezig
Asbestverwijderingsbesluit Artikel 6 (Deskundig bedrijf)
Meldingsplicht LMA (Landelijk Meldpunt Afval)
Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
Woningwet Artikel 1a
NEN 2990:2012 en NEN 2939
Asbestverwijderingsbesluit Artikel 9
Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
Eindcontrole rapport in LAVS
Meldingsplicht LMA
Wet milieubeheer H.10
Artikel 1.33 Bouwbesluit
VIHB-lijst
Acceptatievoorwaarden
Wet milieubeheer
VIHB-lijst
Omgevingsvergunning of Activiteitenbesluit
Meldingsplicht LMA
Volledige en juiste begeleidingsbrief
VIHB-lijst
Wet milieubeheer H.10
Acceptatievoorwaarden
Wet milieubeheer
VIHB-lijst
Omgevingsvergunning of activiteitenbesluit
Overtredingen
In het bezit zijn van een risicovol dak
Per 1 Januari 2024 hebben van een asbestdak
Het bewerken van asbest
Het toepassen (hergebruiken) van asbest
Het voorhanden hebben van asbest in strijd met het Productenbesluit
Verwijderen van asbest vóór het inventariseren (op advies van inventariseerder)
Niet melden bij CI
Onjuiste risicoklasse
Onvolledig inventariseren
Rapport voldoet niet aan wettelijke vereisten
Inventarisatiebureau voldoet niet aan de eisen
onbewust asbest slopen
Niet selectief slopen
Ondeskundig verwijderen
Onrechtmatig of illegaal verwijderen
"Onvoorzien asbest" wordt niet gemeld als aanvulling op sloop
Binnensanering omzetten naar buitensanering
Bewust illegaal asbest (laten) saneren
Niet gecertificeerd personeel inzetten
Vastgoedhandelaren laten illegaal asbestverwijderen
Onrechtmatig vrijgegeven
Niet vrijgegeven
Route inzameling
Administratieve fraude
Onvolledige projectregistratie bij verzamelcontainer
Geen LMA-melding
Geen VIHB registratie
Niet correcte of geen volledige begeleidingsbrief
Ondeskundig vervoeren
Geen VIHB-registratie hebben
Asbesthoudend afval vervoeren onder een andere Eural-code
Begeleidingsbrief niet ingevuld of niet aanwezig
Onrechtmatige acceptaties
Niet handelen conform omgevingsvergunning
Geen omgevingsvergunning
Geen LMA melding
Geen erkende inzamellocatie
Geen of onjuiste registratie
Administratieve fraude
Geen melding ontvangst afvalstoffen doen
Geen VIHB-registratie hebben
Omkatten van afval
Niet vergunde (tussen)opslaglocatie
Geen registratie voeren over herkomst asbest
Administratieve fraude
Route-inzameling
Geen LMA-melding
Geen VIHB-registratie
Niet correcte of geen volledige begeleidingsbrief
Ondeskundig vervoeren van asbest
Geen VIHB-registratie hebben
Asbesthoudend afval vervoeren onder een andere Eural-code
Begeleidingsbrief niet ingevuld of niet aanwezig
Administratieve fraude
Dumping
Niet handelen conform omgevingsvergunning
Geen omgevingsvergunning
Geen LMA-melding
Geen erkende inzamellocatie
Geen of onjuiste registratie
Geen melding ontvangst afvalstoffen doen
Geen VIHB-registratie hebben
Asbest innemen in afwijking van de acceptatievoorwaarden
Niet vergunde opslaglocatie
Gelegenheden
Gebrek aan (juiste) informatie vanuit de overheid. 
Gebrek aan makkelijk toegankelijke informatie over wet- en regelgeving.
De toepassingslocaties van asbest zijn niet bekend bij de overheid.
Wijze van aanbesteding (risico meerwerk asbest aannemer)
Te weinig kennis over wettelijke vereisten
Te hoge kosten (voor de eigenaar)
Te weinig toezicht tijdens inventariseren door CI
Gebrek aan controle door bevoegd gezag op asbestinventarisatierapport
Complexe wet- en regelgeving
Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
De ruimte voelen om terug te schalen naar een lager risicoklasse.
Illegaliteit loont want de pakkans is klein
Falende overheid
Te weinig/ effectieve controle op saneringswijze
Saneerder weet dat verwijderingsgewicht moeilijk te schatten is
Gebrekkige wet- en regelgeving
Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving (verandering SC530/540)
Te hoge kosten
Relaties in de keten (treintjes)
Asbest kan zonder (goedgekeurde) sloopmelding worden afgegeven bij een acceptant
Onvoldoende administratief- en veldtoezicht
Gebrek aan controle door RvA
Controle op achtergebleven stof te licht
Te weinig controle (Toezichthouders)
Vervolgwerkzaamheden
Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder, vrijgavelab en saneerder).
Relaties in de keten (treintjes)
Schatten tonnage asbest
Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
Gebrek aan administrative controle (gewicht, oppervlakte etc.)
Onvoldoende communicatie tussen ketenpartners
Complexe wet- en regelgeving
Over de landsgrens kunnen transporten van asbest
Geen of weinig transportcontroles
Schatten tonnage asbest
Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
Administratief weinig controle (in- en outputs)
Te weinig handhaving/controle bij tussenlocaties
Complexe wet- en regelgeving
Asbest kan zonder (goedgekeurde) sloopmelding worden afgegeven bij een acceptant
Geen registratieplicht
Te hoge vervoerskosten
Te weinig controle op fasering
Schatten tonnage asbest
Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
Te makkelijk te verdoezelen van asbest d.m.v. mengen etc.
Te weinig controle in weekend en buiten werktijd
Complexe wet- en regelgeving
Geen of weinig transportcontroles
Weinig (sociale) controle buitengebied
Geen registratieplicht
Te hoge stortkosten
Onvoldoende wet- en regelgeving
Te weinig controle op hoeveelheid als er bijv. gefaseerd wordt.
Te weinig controle op soort afval
Te weinig controle op accepatiebeleid
Complexe wet- en regelgeving
Gebrek aan milieutoezicht
Asbest kan zonder (goedgekeurde) sloopmelding worden afgegeven bij een acceptant
Indicatoren
Containerplaatsing
Melding/klacht
Subsidieaanvraag
Kennisgeving bevoegd gezag
Informatie vanuit andere bronnen (sites etc.)
Sloop
Verbouwing (gebouw voor 1994)
Melding door derden.
Afgewezen sloopmelding
Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
Historie naleefgedrag
Administratie
Signalen vanuit de branche
Gemist asbest
Herkomst van losliggende toepassing niet achterhaald.
Manipuleren SMA-rt
Inzet van (te)veel personeel bij kleinere bouwprojecten
Ontbreken meldingen
Naleefgedrag
Administratie
(Afval)stoffen
Anonieme bedrijfsmiddelen
Relaties in de keten (treintjes).
Containerplaatsing
Ontrekken aan toezicht
Acceptanten nemen zonder sloopmelding asbest in
Meldingen uit de buurt
Kosten en snelheid van de sanering
Gebrek aan sloopmeldingen van vastgoedhandelaren
Onduidelijke organisatiestructuren
Slechte financiële positie
Relaties in de keten (treintjes)
Materialen
Nog containers op het terrein
Afwezigheid van wettelijke vereisten
(Afval)stoffen
Meldingen van aantreffen asbest na vrijgave
Twijfel bij integriteit vrijgaverapportage
Afwezigheid van wettelijke vereisten
Naleefgedrag
Administratie
(Afval)stoffen
Geen uniek afvalstroomnummer hanteren
Afwezigheid van wettelijke vereisten
Transport
Relaties
Naleefgedrag
Inrichting
Incidenten en problemen
Bedrijfstructuur/omvang
Administratie
(Afval)stoffen
Disbalans tussen ontvangst en afgifte asbest
Slechte financiële positie
Afwezigheid van wettelijke vereisten
Relaties
Incidenten en problemen
Administratie
(Afval)stoffen
Geen uniek afvalstroomnummer hanteren
Afwezigheid van wettelijke vereisten
Relaties
Naleefgedrag
Incidenten en problemen
Administratie
Acceptatie
Disbalans tussen ontvangst en afgifte asbest
Bronnen
Websites
Bedrijven en burgers
Overheid
Media
Administratieve gegevens
Makelaar
Ascert
Certificerende instellingen
Kenniscentra
Bedrijven en burgers
Overheid
Administratieve gegevens
LAVS
Persoonlijke observatie
Bedrijven en burgers
Certificerende instellingen
Kenniscentra
Overheid
Administratieve gegevens
LAVS
Kenniscentra
Overheid
Administratieve gegevens
Melding bij RvA
LAVS
Belangenorganisaties
Bedrijven en burgers
Overheid
Media
Administratieve gegevens
Kenniscentra
Kenniscentra
Belangenorganistaties
Bedrijven en burgers
Overheid
Media
Administratieve gegevens
Bedrijven en burgers
Overheid
Media
Administratieve gegevens
Kenniscentra
Belangenorganistaties
Bedrijven en burgers
Overheid
Media
Administratieve gegevens
Partners
Vereniging van eigenaren
Brancheorganisaties
Woningcorporaties
Gemeenten
Omgevingsdiensten
Vereniging eigen huis
Brancheorganisaties
CI (Certificerende instelling)
ISZW
Ascert
OM (Openbaar ministerie)
Politie
Gemeenten
Omgevingsdiensten
ISZW
CI (Certificerende instelling)
OM (Openbaar ministerie)
Brancheorganisaties
Politie
Gemeente
Omgevingsdiensten
Ascert
RvA
ISZW
OM (Openbaar ministerie)
Brancheorganisaties
Politie
Gemeente
Omgevingsdiensten
Politie
OM (Openbaar ministerie)
Verhuurbedrijf busjes
IL&T
Gemeente
Omgevingsdiensten
Douane
OM (Openbaar Ministerie)
Politie
Verhuurbedrijf container
Gemeente
ISZW
Omgevingsdiensten
Provincie
Politie
OM (Openbaar ministerie)
Verhuurbedrijf busjes
IL&T
Gemeente
Omgevingsdiensten
Douane
OM (Openbaar Ministerie)
Politie
Terreineigenaren
Provincie
Omgevingsdiensten
Barrières
Communicatie(middelen) passief
Communicatie(middelen) actief en gericht
Informatie verstrekken anders
Controleren op ongemelde verwijdering na inventarisatierapport
Organiseren lagere kosten
Bijscholing bedrijven (over wet en regelgeving)
Controle van alle inventarisatierapporten met hoog risico
Meer toezicht op inventarisaties
Controle op inventarisatierapporten door de overheid
Locatie controle uitvoeren tijdens of direct na de inventarisatie
Informatie verstrekken
Lik op stuk beleid
Toezicht buiten reguliere werktijden
Betere communicatie over asbest/ informeren op welke wijze dan ook
Communicatie (saneerders/bedrijven)
Communicatie (eigenaren)
Afdwingen 100% naleven van de wet
Controle op containerplaatsingen
Betere toetsing en toezicht door bevoegd gezag
De kosten van asbestsaneren verlagen
Controles bij locaties van afgewezen sloopmeldingen
Samenwerking tussen Omgevingdiensten en Gemeentes
Eerder bestuurrechtelijk optreden
Onafhankelijk maken van opdracht aan vrijgavelab
Afspraak maken met RVA
Toezicht uitvoeren direct na vrijgave
Verandering in wet en regelgeving over samenvoegen van asbest
Meer controles na 17.00 uur of in weekend
Strengere controle vervoersbewijzen
Controleren van de Euralcode
Meer controles uitvoeren bij transport
Meer/Strengere controle op in- en outputs
Meer langsgaan bij tussenlocaties om te kijken of er bedrijfsmatige opslag plaatsvindt.
Aanpassen acceptatie-eisen bij acceptant
Informatie verstrekken bedrijven
Meer/Strengere controle op vervoersbewijzen
Meer controles na 17.00 uur of in weekend
Controleren van de Euralcode
Meer controles uitvoeren bij transport
Minder aantrekkelijk maken om asbest te dumpen.
Dumping preventeren door asbest aan te nemen (en later factuur opsturen)
Diepere controle op de acceptatievoorwaarden
Vrijveldtoezicht
Acceptatiebeleid milieustraat inzetten tegen dumpen.
Geen stortkosten milieustraat