Model: Asbestsaneringsketen  


(1)

Eigenaar wil van asbest af

Middelen

  • Locatie asbest
  • Infobronnen raadplegen
  • Uitvoeren onderzoek
  • Opstellen rapportage
  • Gecertificeerd Saneerder
  • Materieel
  • Niet-gecertificeerd Saneerder
  • Geaccrediteerd onafhankelijk laboratorium
  • Materieel
  • Transporteur conform VIHB
  • Eigen of vervoersmiddel van derden
  • Locatie
  • (Erkende) inzamellocatie
  • Weegbrug (mogelijk)
  • Materieel
  • Transporteur conform VIHB
  • Locatie stortplaats
  • Weegbrug
  • (Erkende) Stortplaats

Wettelijke vereisten

  • Asbestverwijderingsbesluit Artikel 3 (Inventarisatieplicht)
  • Asbestdakenverbod 2024
  • Productenbesluit asbest artikel 4
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 7.21
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
  • Gecertificeerd onafhankelijk inventarisatiebureau
  • Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
  • Woningwet Artikel 1a
  • Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
  • Meldingsplicht LMA (Landelijk Meldpunt Afval)
  • Asbestverwijderingsbesluit Artikel 6 (Deskundig bedrijf)
  • Sloopmelding aanwezig
  • Startmelding LAVS
  • Wet milieubeheer
  • Arbo wet en Besluit
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
  • Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
  • Asbestverwijderingsbesluit Artikel 9
  • NEN 2990:2012 en NEN 2939
  • Eindcontrole rapport in LAVS
  • VIHB-lijst
  • Artikel 1.33 Bouwbesluit
  • Wet milieubeheer H.10
  • Meldingsplicht LMA
  • Omgevingsvergunning of Activiteitenbesluit
  • VIHB-lijst
  • Wet milieubeheer
  • Acceptatievoorwaarden
  • VIHB-lijst
  • Volledige en juiste begeleidingsbrief
  • Meldingsplicht LMA
  • Wet milieubeheer H.10
  • Omgevingsvergunning of activiteitenbesluit
  • VIHB-lijst
  • Wet milieubeheer
  • Acceptatievoorwaarden

Overtredingen

  • Per 1 Januari 2024 hebben van een asbestdak
  • In het bezit zijn van een risicovol dak
  • Het bewerken van asbest
  • Het toepassen (hergebruiken) van asbest
  • Inventarisatiebureau voldoet niet aan de eisen
  • Rapport voldoet niet aan wettelijke vereisten
  • Onvolledig inventariseren
  • Onjuiste risicoklasse
  • Niet melden bij CI
  • Verwijderen van asbest vóór het inventariseren (op advies van inventariseerder)
  • "Onvoorzien asbest" wordt niet gemeld als aanvulling op sloop
  • Onrechtmatig of illegaal verwijderen
  • Ondeskundig verwijderen
  • Niet selectief slopen
  • onbewust asbest slopen
  • Niet vrijgegeven
  • Onrechtmatig vrijgegeven
  • Ondeskundig vervoeren
  • Niet correcte of geen volledige begeleidingsbrief
  • Geen VIHB registratie
  • Geen LMA-melding
  • Onvolledige projectregistratie bij verzamelcontainer
  • Administratieve fraude
  • Route inzameling
  • Administratieve fraude
  • Geen of onjuiste registratie
  • Geen erkende inzamellocatie
  • Geen LMA melding
  • Geen omgevingsvergunning
  • Niet handelen conform omgevingsvergunning
  • Onrechtmatige acceptaties
  • Ondeskundig vervoeren van asbest
  • Niet correcte of geen volledige begeleidingsbrief
  • Geen VIHB-registratie
  • Geen LMA-melding
  • Route-inzameling
  • Administratieve fraude
  • Geen of onjuiste registratie
  • Geen erkende inzamellocatie
  • Geen LMA-melding
  • Geen omgevingsvergunning
  • Niet handelen conform omgevingsvergunning
  • Dumping
  • Administratieve fraude

Gelegenheden

    • Complexe wet- en regelgeving
    • Gebrek aan controle door bevoegd gezag op asbestinventarisatierapport
    • Te weinig toezicht tijdens inventariseren door CI
    • Te hoge kosten (voor de eigenaar)
    • Te weinig kennis over wettelijke vereisten
    • Wijze van aanbestedeing (risico meerwerk asbest aanemer)
    • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
    • Te hoge kosten
    • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving (verandering SC530/540)
    • Gebrekkige wet- en regelgeving
    • Saneerder weet dat verwijderingsgewicht moeilijk te schatten is
    • Te weinig/ effectieve controle op saneringswijze
    • Falende overheid
    • Tekort aan afspraken tussen Openbaar Ministerie en Omgevingsdiensten
    • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
    • Asbest kan zonder (goedgekeurde) sloopmelding worden afgegeven bij een acceptant
    • Te weinig controle (Toezichthouders)
    • Controle op achtergebleven stof te licht
    • Gebrek aan controle door RvA
    • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder, vrijgavelab en saneerder).
    • Vervolgwerkzaamheden
    • Complexe wet- en regelgeving
    • Onvoldoende communicatie tussen ketenpartners
    • Gebrek aan administrative controle (gewicht, oppervlakte etc.)
    • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
    • Schatten tonnage asbest
    • Complexe wet- en regelgeving
    • Te weinig handhaving/controle bij tussenlocaties
    • Administratief weinig controle (in- en outputs)
    • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
    • Schatten tonnage asbest
    • Complexe wet- en regelgeving
    • Te weinig controle in weekend en buiten werktijd
    • Te makkelijk te verdoezelen van asbest d.m.v. mengen etc.
    • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
    • Schatten tonnage asbest
    • Te weinig controle op fasering
    • Te hoge vervoerskosten
    • Geen registratieplicht
    • Complexe wet- en regelgeving
    • Te weinig controle op accepatiebeleid
    • Te weinig controle op soort afval
    • Te weinig controle op hoeveelheid als er bijv. gefaseerd wordt.
    • Onvoldoende wet- en regelgeving
    • Te hoge stortkosten
    • Geen registratieplicht
    • Weinig (sociale) controle buitengebied

    Indicatoren

    • Verbouwing (gebouw voor 1994)
    • Sloop
    • Informatie vanuit andere bronnen (sites etc.)
    • Kennisgeving bevoegd gezag
    • Subsidieaanvraag
    • Melding/klacht
    • containerplaatsing
    • Signalen vanuit de branche
    • Administratie
    • Historie naleefgedrag
    • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
    • Anonieme bedrijfsmiddelen
    • (Afval)stoffen
    • Administratie
    • Naleefgedrag
    • Ontbreken meldingen
    • Inzet van (te)veel personeel bij kleinere bouwprojecten
    • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
    • Containerplaatsing
    • Ontrekken aan toezicht
    • Acceptanten nemen zonder sloopmelding asbest in
    • (Afval)stoffen
    • Afwezigheid van wettelijke vereisten
    • Nog containers op het terrein
    • Materialen
    • Relaties
    • (Afval)stoffen
    • Administratie
    • Naleefgedrag
    • Afwezigheid van wettelijke vereisten
    • (Afval)stoffen
    • Administratie
    • Bedrijfstructuur/omvang
    • Incidenten en problemen
    • Inrichting
    • Naleefgedrag
    • Relaties
    • Transport
    • Afwezigheid van wettelijke vereisten
    • (Afval)stoffen
    • Administratie
    • Incidenten en problemen
    • Relaties
    • Afwezigheid van wettelijke vereisten
    • Acceptatie
    • Administratie
    • Incidenten en problemen
    • Naleefgedrag
    • Relaties
    • Afwezigheid van wettelijke vereisten

    Bronnen

    • Administratieve gegevens
    • Media
    • Overheid
    • Bedrijven en burgers
    • Websites
    • Makelaar
    • LAVS
    • Administratieve gegevens
    • Overheid
    • Bedrijven en burgers
    • Kenniscentra
    • Certificerende instellingen
    • Ascert
    • LAVS
    • Administratieve gegevens
    • Overheid
    • Kenniscentra
    • Certificerende instellingen
    • Bedrijven en burgers
    • Persoonlijke observatie
    • LAVS
    • Melding bij RvA
    • Administratieve gegevens
    • Overheid
    • Kenniscentra
    • Kenniscentra
    • Administratieve gegevens
    • Media
    • Overheid
    • Bedrijven en burgers
    • Belangenorganisaties
    • Administratieve gegevens
    • Media
    • Overheid
    • Bedrijven en burgers
    • Belangenorganistaties
    • Kenniscentra
    • Administratieve gegevens
    • Media
    • Overheid
    • Bedrijven en burgers
    • Administratieve gegevens
    • Media
    • Overheid
    • Bedrijven en burgers
    • Belangenorganistaties
    • Kenniscentra

    Partners

    • Brancheorganisaties
    • Vereniging van eigenaren
    • Woningcorporaties
    • Gemeente
    • Omgevingsdiensten
    • CI (Certificerende instelling)
    • Brancheorganisaties
    • ISZW
    • Ascert
    • OM (Openbaar ministerie)
    • Politie
    • Gemeente
    • Omgevingsdiensten
    • ISZW
    • CI (Certificerende instelling)
    • OM (Openbaar ministerie)
    • Brancheorganisaties
    • Politie
    • Gemeente
    • Omgevingsdiensten
    • Ascert
    • RvA
    • ISZW
    • OM (Openbaar ministerie)
    • Brancheorganisaties
    • Politie
    • Gemeente
    • Omgevingsdiensten
    • OM (Openbaar ministerie)
    • Politie
    • Verhuurbedrijf busjes
    • IL&T
    • Gemeente
    • Omgevingsdiensten
    • OM (Openbaar Ministerie)
    • Politie
    • Verhuurbedrijf container
    • Gemeente
    • ISZW
    • Omgevingsdiensten
    • Provincie
    • OM (Openbaar ministerie)
    • Politie
    • Verhuurbedrijf busjes
    • IL&T
    • Gemeente
    • Omgevingsdiensten
    • OM (Openbaar Ministerie)
    • Politie
    • Terreineigenaren
    • Provincie
    • Omgevingsdiensten

    Barrières

    • Communicatie(middelen)
    • Meer toezicht op inventarisaties
    • Controle van alle inventarisatierapporten met hoog risico
    • Bijscholing bedrijven (over wet en regelgeving)
    • Organiseren lagere kosten
    • Controleren op ongemelde verwijdering na inventarisatierapport
    • Betere communicatie over asbest/ informeren op welke wijze dan ook
    • Toezicht buiten reguliere werktijden
    • Korte lijnen tussen toezicht en opsporing
    • Communicatie
    • Afdwingen 100% naleven van de wet
    • controloe op containerplaatsingen
    • Eerder bestuurrechtelijk optreden
    • Samenwerking tussen Omgevingdiensten en Gemeentes
    • Afspraak maken met RVA
    • Onafhankelijk maken van opdracht aan vrijgavelab
    • Strengere controle vervoersbewijzen
    • Meer controles na 17.00 uur of in weekend
    • Verandering in wet en regelgeving over samenvoegen van asbest
    • Meer langsgaan bij tussenlocaties om te kijken of er bedrijfsmatige opslag plaatsvindt.
    • Meer/Strengere controle op in- en outputs
    • Aanpassen acceptatie-eisen bij acceptant
    • Meer controles na 17.00 uur of in weekend
    • Meer/Strengere controle op vervoersbewijzen
    • Dumping preventeren door asbest aan te nemen (en later factuur opsturen)
    • Minder aantrekkelijk maken om asbest te dumpen bij dumpplaats