Model: Asbestsaneringsketen  


(1)

Eigenaar wil van asbest af

Middelen

  • Locatie asbest
  • Infobronnen raadplegen
  • Uitvoeren onderzoek
  • Opstellen rapportage
  • Gecertificeerd Saneerder
  • Materieel
  • Niet-gecertificeerd Saneerder
  • Geaccrediteerd onafhankelijk laboratorium
  • Materieel
  • Transporteur conform VIHB
  • Eigen of vervoersmiddel van derden
  • Locatie
  • (Erkende) inzamellocatie
  • Weegbrug (mogelijk)
  • Materieel
  • Transporteur conform VIHB
  • Locatie stortplaats
  • Weegbrug
  • (Erkende) Stortplaats

Wettelijke vereisten

  • Asbestverwijderingsbesluit Artikel 3 (Inventarisatieplicht)
  • Asbestdakenverbod 2024
  • Productenbesluit asbest artikel 4
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 7.21
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
  • Gecertificeerd onafhankelijk inventarisatiebureau
  • Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
  • Woningwet Artikel 1a
  • Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
  • Meldingsplicht LMA (Landelijk Meldpunt Afval)
  • Asbestverwijderingsbesluit Artikel 6 (Deskundig bedrijf)
  • Sloopmelding aanwezig
  • Startmelding LAVS
  • Wet milieubeheer
  • Arbo wet en Besluit
  • Bouwbesluit 2012 Artikel 1.26 Lid 1
  • Arbeidsomstandighedenregeling Bijlage XIIIa
  • Asbestverwijderingsbesluit Artikel 9
  • NEN 2990:2012 en NEN 2939
  • Eindcontrole rapport in LAVS
  • VIHB-lijst
  • Artikel 1.33 Bouwbesluit
  • Wet milieubeheer H.10
  • Meldingsplicht LMA
  • Omgevingsvergunning of Activiteitenbesluit
  • VIHB-lijst
  • Wet milieubeheer
  • Acceptatievoorwaarden
  • VIHB-lijst
  • Volledige en juiste begeleidingsbrief
  • Meldingsplicht LMA
  • Wet milieubeheer H.10
  • Omgevingsvergunning of activiteitenbesluit
  • VIHB-lijst
  • Wet milieubeheer
  • Acceptatievoorwaarden

Overtredingen

  • Per 1 Januari 2024 hebben van een asbestdak
  • In het bezit zijn van een risicovol dak
  • Het bewerken van asbest
  • Het toepassen (hergebruiken) van asbest
  • Inventarisatiebureau voldoet niet aan de eisen
  • Rapport voldoet niet aan wettelijke vereisten
  • Onvolledig inventariseren
  • Onjuiste risicoklasse
  • Niet melden bij CI
  • Verwijderen van asbest vóór het inventariseren (op advies van inventariseerder)
  • "Onvoorzien asbest" wordt niet gemeld als aanvulling op sloop
  • Onrechtmatig of illegaal verwijderen
  • Ondeskundig verwijderen
  • Niet selectief slopen
  • onbewust asbest slopen
  • Niet vrijgegeven
  • Onrechtmatig vrijgegeven
  • Ondeskundig vervoeren
  • Niet correcte of geen volledige begeleidingsbrief
  • Geen VIHB registratie
  • Geen LMA-melding
  • Onvolledige projectregistratie bij verzamelcontainer
  • Administratieve fraude
  • Route inzameling
  • Administratieve fraude
  • Geen of onjuiste registratie
  • Geen erkende inzamellocatie
  • Geen LMA melding
  • Geen omgevingsvergunning
  • Niet handelen conform omgevingsvergunning
  • Onrechtmatige acceptaties
  • Ondeskundig vervoeren van asbest
  • Niet correcte of geen volledige begeleidingsbrief
  • Geen VIHB-registratie
  • Geen LMA-melding
  • Route-inzameling
  • Administratieve fraude
  • Geen of onjuiste registratie
  • Geen erkende inzamellocatie
  • Geen LMA-melding
  • Geen omgevingsvergunning
  • Niet handelen conform omgevingsvergunning
  • Dumping
  • Administratieve fraude

Gelegenheden

  • Complexe wet- en regelgeving
  • Gebrek aan controle door bevoegd gezag op asbestinventarisatierapport
  • Te weinig toezicht tijdens inventariseren door CI
  • Te hoge kosten (voor de eigenaar)
  • Te weinig kennis over wettelijke vereisten
  • Wijze van aanbestedeing (risico meerwerk asbest aanemer)
  • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
  • Te hoge kosten
  • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving (verandering SC530/540)
  • Gebrekkige wet- en regelgeving
  • Saneerder weet dat verwijderingsgewicht moeilijk te schatten is
  • Te weinig/ effectieve controle op saneringswijze
  • Falende overheid
  • Tekort aan afspraken tussen Openbaar Ministerie en Omgevingsdiensten
  • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
  • Asbest kan zonder (goedgekeurde) sloopmelding worden afgegeven bij een acceptant
  • Te weinig controle (Toezichthouders)
  • Controle op achtergebleven stof te licht
  • Gebrek aan controle door RvA
  • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder, vrijgavelab en saneerder).
  • Vervolgwerkzaamheden
  • Complexe wet- en regelgeving
  • Onvoldoende communicatie tussen ketenpartners
  • Gebrek aan administrative controle (gewicht, oppervlakte etc.)
  • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
  • Schatten tonnage asbest
  • Complexe wet- en regelgeving
  • Te weinig handhaving/controle bij tussenlocaties
  • Administratief weinig controle (in- en outputs)
  • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
  • Schatten tonnage asbest
  • Complexe wet- en regelgeving
  • Te weinig controle in weekend en buiten werktijd
  • Te makkelijk te verdoezelen van asbest d.m.v. mengen etc.
  • Gebrek aan kennis over wet- en regelgeving
  • Schatten tonnage asbest
  • Te weinig controle op fasering
  • Te hoge vervoerskosten
  • Geen registratieplicht
  • Complexe wet- en regelgeving
  • Te weinig controle op accepatiebeleid
  • Te weinig controle op soort afval
  • Te weinig controle op hoeveelheid als er bijv. gefaseerd wordt.
  • Onvoldoende wet- en regelgeving
  • Te hoge stortkosten
  • Geen registratieplicht
  • Weinig (sociale) controle buitengebied

Indicatoren

  • Verbouwing (gebouw voor 1994)
  • Sloop
  • Informatie vanuit andere bronnen (sites etc.)
  • Kennisgeving bevoegd gezag
  • Subsidieaanvraag
  • Melding/klacht
  • containerplaatsing
  • Signalen vanuit de branche
  • Administratie
  • Historie naleefgedrag
  • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
  • Anonieme bedrijfsmiddelen
  • (Afval)stoffen
  • Administratie
  • Naleefgedrag
  • Ontbreken meldingen
  • Inzet van (te)veel personeel bij kleinere bouwprojecten
  • Relaties in de keten (tussen eigenaar, inventariseerder en saneerder).
  • Containerplaatsing
  • Ontrekken aan toezicht
  • Acceptanten nemen zonder sloopmelding asbest in
  • (Afval)stoffen
  • Afwezigheid van wettelijke vereisten
  • Nog containers op het terrein
  • Materialen
  • Relaties
  • (Afval)stoffen
  • Administratie
  • Naleefgedrag
  • Afwezigheid van wettelijke vereisten
  • (Afval)stoffen
  • Administratie
  • Bedrijfstructuur/omvang
  • Incidenten en problemen
  • Inrichting
  • Naleefgedrag
  • Relaties
  • Transport
  • Afwezigheid van wettelijke vereisten
  • (Afval)stoffen
  • Administratie
  • Incidenten en problemen
  • Relaties
  • Afwezigheid van wettelijke vereisten
  • Acceptatie
  • Administratie
  • Incidenten en problemen
  • Naleefgedrag
  • Relaties
  • Afwezigheid van wettelijke vereisten

Bronnen

  • Administratieve gegevens
  • Media
  • Overheid
  • Bedrijven en burgers
  • Websites
  • Makelaar
  • LAVS
  • Administratieve gegevens
  • Overheid
  • Bedrijven en burgers
  • Kenniscentra
  • Certificerende instellingen
  • Ascert
  • LAVS
  • Administratieve gegevens
  • Overheid
  • Kenniscentra
  • Certificerende instellingen
  • Bedrijven en burgers
  • Persoonlijke observatie
  • LAVS
  • Melding bij RvA
  • Administratieve gegevens
  • Overheid
  • Kenniscentra
  • Kenniscentra
  • Administratieve gegevens
  • Media
  • Overheid
  • Bedrijven en burgers
  • Belangenorganisaties
  • Administratieve gegevens
  • Media
  • Overheid
  • Bedrijven en burgers
  • Belangenorganistaties
  • Kenniscentra
  • Administratieve gegevens
  • Media
  • Overheid
  • Bedrijven en burgers
  • Administratieve gegevens
  • Media
  • Overheid
  • Bedrijven en burgers
  • Belangenorganistaties
  • Kenniscentra

Partners

  • Brancheorganisaties
  • Vereniging van eigenaren
  • Woningcorporaties
  • Gemeente
  • Omgevingsdiensten
  • CI (Certificerende instelling)
  • Brancheorganisaties
  • ISZW
  • Ascert
  • OM (Openbaar ministerie)
  • Politie
  • Gemeente
  • Omgevingsdiensten
  • ISZW
  • CI (Certificerende instelling)
  • OM (Openbaar ministerie)
  • Brancheorganisaties
  • Politie
  • Gemeente
  • Omgevingsdiensten
  • Ascert
  • RvA
  • ISZW
  • OM (Openbaar ministerie)
  • Brancheorganisaties
  • Politie
  • Gemeente
  • Omgevingsdiensten
  • OM (Openbaar ministerie)
  • Politie
  • Verhuurbedrijf busjes
  • IL&T
  • Gemeente
  • Omgevingsdiensten
  • OM (Openbaar Ministerie)
  • Politie
  • Verhuurbedrijf container
  • Gemeente
  • ISZW
  • Omgevingsdiensten
  • Provincie
  • OM (Openbaar ministerie)
  • Politie
  • Verhuurbedrijf busjes
  • IL&T
  • Gemeente
  • Omgevingsdiensten
  • OM (Openbaar Ministerie)
  • Politie
  • Terreineigenaren
  • Provincie
  • Omgevingsdiensten

Barrières

  • Communicatie(middelen)
  • Meer toezicht op inventarisaties
  • Controle van alle inventarisatierapporten met hoog risico
  • Bijscholing bedrijven (over wet en regelgeving)
  • Organiseren lagere kosten
  • Controleren op ongemelde verwijdering na inventarisatierapport
  • Betere communicatie over asbest/ informeren op welke wijze dan ook
  • Toezicht buiten reguliere werktijden
  • Korte lijnen tussen toezicht en opsporing
  • Communicatie
  • Afdwingen 100% naleven van de wet
  • controloe op containerplaatsingen
  • Eerder bestuurrechtelijk optreden
  • Samenwerking tussen Omgevingdiensten en Gemeentes
  • Afspraak maken met RVA
  • Onafhankelijk maken van opdracht aan vrijgavelab
  • Strengere controle vervoersbewijzen
  • Meer controles na 17.00 uur of in weekend
  • Verandering in wet en regelgeving over samenvoegen van asbest
  • Meer langsgaan bij tussenlocaties om te kijken of er bedrijfsmatige opslag plaatsvindt.
  • Meer/Strengere controle op in- en outputs
  • Aanpassen acceptatie-eisen bij acceptant
  • Meer controles na 17.00 uur of in weekend
  • Meer/Strengere controle op vervoersbewijzen
  • Dumping preventeren door asbest aan te nemen (en later factuur opsturen)
  • Minder aantrekkelijk maken om asbest te dumpen bij dumpplaats